Op dinsdag 23 juli 2019 onthulden we de mock-up van de nieuwe M7 metro voor Amsterdam. Hét startsein om de komende twee maanden met behulp van dit levensgrote, realistische model, het ontwerp van de nieuwe metro te toetsen. We vroegen projectleider Laura Smans waar zo’n mock-up nu precies voor dient.
“De mock-up staat opgesteld in een speciaal daarvoor opgebouwde grote tent op het terrein van het Logistiek Centrum Metro (LCM) van GVB”, vertelt Laura. “Het is een realistische weergave van de kopbak van de metro, heeft een afmeting van zo’n 20 bij 3 bij 3,8 meter en bestaat uit een bestuurderscabine en reizigerscompartiment. Het is deels gemaakt van houten panelen om een stalen frame. De mock-up is toegankelijk via een oprijdconstructie en een platform voor de deuren. Zo kunnen we ook toetsen of het ontwerp voldoet aan de eisen die wij hebben voor reizigers in bijvoorbeeld een rolstoel.”
Beste metro afleveren
“We zijn er zuinig op,” glimlacht Laura. “De mock-up (fase) is namelijk een belangrijk onderdeel in het proces van ontwerp tot productie van de nieuwe metro. Leverancier CAF gaat de metro bouwen volgens vastgestelde eisen. Maar voor die tijd moeten wij beoordelen of het ontwerp tot in detail klopt, en of er ergens toch niet nog ergens aanpassingen nodig zijn. Voor onze metrobestuurders is het straks bovendien een nieuwe werkplek. Belangrijk dus om te horen wat zij van de cabine vinden, en om samen met de klankbordgroep te bekijken of de juiste keuzes zijn gemaakt. Bijvoorbeeld in het ontwerp van het bedieningstableau en opstelling van de informatieschermen.
30 jaar
Natuurlijk hebben we ook bij deze mock-up fase weer de hulp nodig van de Reizigers Adviesraad (RAR) en van reizigers met een mobiliteitsbeperking. Ook zij gaan mede beoordelen tijdens deze fase in het project. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we na deze fase samen met CAF tot overeenstemming komen om het ontwerp definitief te maken. Hierin trekken we als projectteam natuurlijk ook samen met op Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. Alleen met elkaar kunnen we uiteindelijk de meest veilige, optimale en comfortabele metro voor onze reizigers afleveren. Als GVB moeten we deze M7 metro 30 jaar gaan gebruiken. Hoe meer tijdloos en onderhoudbaar de metro is, hoe beter.”
Meestemmen interieur
“En dan is er als kers op de taart natuurlijk het feit dat we – naast onze collega’s – ook reizigers en andere belangstellenden een kijkje kunnen laten nemen bij de mock-up expositie. Verdeeld over drie dagen hebben we in totaal negen kijkmomenten voor reizigers kunnen realiseren tijdens deze zomervakantie. Deze waren in een mum van tijd “uitverkocht” (natuurlijk is de toegang gratis, red.). Echt geweldig dat er zoveel belangstelling voor is en dat mensen de moeite willen nemen om te komen kijken. We zorgen natuurlijk voor een warm welkom bij GVB en mijn collega’s en ik kunnen niet wachten om uitleg te geven over de mock-up. Bezoekers aan de mock-up kunnen ook meestemmen over twee interieurelementen. We vragen ze een voorkeur uit te spreken over de hoogte van de stangen en de afwerking van de stoelen. We zijn heel benieuwd waar de meeste stemmen naartoe gaan. Ik denk dat ik halverwege niet kan wachten en echt wel alvast een tussenstand ga natellen.”
30 nieuwe M7 metro’s
De 30 nieuwe metro’s (met optie tot 30 extra metro’s) zijn van het type CAF Inneo, met daarin geïntegreerd het moderne Signalling & Control systeem van Alstom. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. Vanaf medio 2021 gaan ze rijden. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren. We bestellen ze in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Qua ontwerp passen ze goed bij hun voorgangers en hebben een herkenbare buitenkant in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook de huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod rijden we met enkele of gekoppelde metro’s. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. De Spaanse fabrikant CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 op het Amsterdamse metronet.