Begin juli ontmoetten we Miguel voor het eerst op de Ten Katemarkt. Daar stonden we met een informatiestand om alle reizigers te informeren over de vele wijzigingen in het ov-netwerk. Miguel was er ook en wilde graag de lijnenwaaier ontvangen die personeelsleden van GVB in hun bezit hadden. Al snel werd duidelijk waarom: als groot OV-fan verzamelt Miguel al tientallen jaren flyers en folders van en over het openbaar vervoer in Nederland. Deze waaier mocht simpelweg niet aan zijn collectie ontbreken. We zochten hem op in zijn woning in de Pijp en vroegen hem waar zijn fascinatie met OV vandaan komt.
Van Spanje naar Nederland
In 1962 is Miguel geëmigreerd vanuit Spanje, alhoewel hij eerst een jaar in Duitsland zou vertoeven. Op zijn twaalfde wist hij al: hij zou niet in Almeria blijven wonen. Hij vond met name de zomers veel te heet in Spanje. Na een jaar in Duitsland te hebben gewerkt, moest hij eigenlijk terug naar Spanje om zijn militaire dienstplicht te vervullen. Maar Miguel wilde niet terug. Op het station in Essen sloeg de twijfel toe: wat te doen? Op het reisinformatiebord in de centrale stationshal verscheen in grote letters de bestemming van de eerstvolgende trein: Amsterdam Hauptbahnhof. Miguel hoefde niet lang na te denken en kocht een enkeltje Amsterdam waarmee hij in 1963 in de koudste winter van de vorige eeuw belandde.
Fan van openbaar vervoer
Zijn voorliefde voor OV deelt Miguel met zijn vader; met name trams zijn een geliefd vervoermiddel. De trams die zich slingerend en behoedzaam een weg banen door de stad die nooit slaapt: Miguel kan er uren naar kijken. In de afgelopen dertig jaar heeft hij bijna alle dienstregelingen van GVB bewaard die hij in zijn handen wist te krijgen. “Al die tijd die in al deze dienstregelingen is gestoken, zo knap uitgekiend met de nauwkeurigheid van een uurwerk. Prachtig, het OV is samen met de belastingdienst één van de pijlers van onze moderne maatschappij!”. Miguel kent vrijwel alle haltes en lijnen uit zijn hoofd, ook van de nieuwe indeling die op 22 juli is ingegaan.
In de loop der tijd zag Miguel hoe het OV zich steeds verder ontwikkelde in de stad; hij volgde de nieuwe routes van bus, tram en metro op de voet en maakte er een sport van om eventuele fouten in de dienstregeling op te sporen. Ook de zone-indeling in de stad had zijn aandacht. “Deze was niet altijd even logisch”, zo verklaart Miguel. “met name de begrenzing rondom Schiphol was ooit wat vreemd afgetekend, maar dat is jaren terug gelukkig rechtgezet”.
Trots op de Noord/Zuidlijn
Miguel heeft altijd graag gereisd met het OV al wordt het met zijn 74 jaar vandaag de dag wel wat moeilijker om alles per OV te doen. Gelukkig zit de nieuwe metrohalte (De Pijp) bij hem om de hoek. Nadat de Noord/Zuidlijn was geopend, heeft Miguel samen met zijn vrouw een dagkaart gekocht. “Wat een wonder, wat een ongelofelijke hoeveelheid werk is daar in gestoken”, vertelt Miguel. “Ik ben enorm trots op de Noord/Zuidlijn en op Amsterdam”.
“Laatst was ik in Parijs om familie en hun nog jonge kinderen uit Spanje te ontmoeten. Die wilden natuurlijk perse de Eiffeltoren in. Ik ben beneden gebleven, ik vond het teveel gedoe. Ik zei tegen mijn familie: ik neem jullie een keer mee naar de Noord/Zuidlijn. Daar zit 16x meer staal in dan in die hele Eiffeltoren!”.