Sharon Dijksma, wethouder Verkeer en Vervoer en voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, opende gisteren, maandag 28 september, de uitgebreide en vernieuwde IJtramstalling op IJburg. Dit was ook de officiële start voor het gekoppeld rijden op lijn 26. Door twee trams aan elkaar te koppelen, kunnen er in de toekomst meer reizigers met lijn 26 reizen.
Investeren
Mark Lohmeijer, algemeen directeur ad interim van GVB zei dat vooral het ‘succes van lijn 26 dit nodig heeft gemaakt’. ‘Over de jaren heen lieten we de trams steeds vaker rijden. Totdat ze bijna als een trein achter elkaar naar CS reden en er bijna geen auto’s meer konden oversteken. Door deze investering zorgen we de lijn ook succesvol blijft voor de toekomst.”
Gekoppelde trams
Gekoppeld rijden klinkt eenvoudig, aldus Mark Lohmeijer: ‘Je klemt twee trams aan elkaar en daar ga je, zou je denken. Maar technisch blijkt dat nog een behoorlijke uitdaging te zijn. Daar hebben onze specialisten stevig hun hoofd over moeten breken. Deze tram komt uit het begin van deze eeuw. Vergelijk het met een 5G-smartphone die je met een bakelieten telefoon wil laten communiceren. Dat gaat niet vanzelf. We hebben behoorlijk wat draadjes aan elkaar moeten knopen voordat we het aan de bak kregen. Maar het werkt! Het gekoppeld rijden maakt ook de uitbreiding van de IJtramstalling nodig.’
Capaciteit
‘Dit is een moment waarnaar vele mensen hebben uitgekeken; ikzelf in het bijzonder, want ik woon op IJburg”, zei wethouder Dijksma. ‘In de ochtendspits kreeg ik altijd veel opmerkingen van medereizigers dat het zo ontzettend druk is in lijn 26. Het is een fantastische verbinding die heel veel mensen op IJburg en Zeeburgereiland gebruiken om in de richting van de stad te komen. We gaan dat nu eindelijk doen met heel veel meer capaciteit dankzij de IJtramstalling. Dat moet ook, want Amsterdam bouwt als ‘een malle.”
Groei
In totaal komt er de komende jaren nog een stad bij ‘zo groot als half Hengelo’. Dijksma: ‘Dan weet je hoe belangrijk het is zo’n verbinding te realiseren. We hebben er ontzettend hard aan gewerkt, met GVB en de Vervoerregio Amsterdam. Vanuit gemeente Amsterdam is het fijn dat we met deze partijen samen kunnen werken.’
Samenwerking
Lijn 26 is superbelangrijk voor de ontsluiting van IJburg, zei secretaris-directeur Thea de Vries van de Vervoerregio: ‘Een hele drukke lijn. Het was niet altijd gemakkelijk om tijdens de coronacrisis het werk door te laten gaan. Maar dat is toch goed gelukt: een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen MET, de Vervoerregio, GVB en de aannemer. We kunnen trots zijn op dit werk midden in de stad.’
Reizigers
Ook Mark Lohmeijer benadrukte dat de samenwerking goed was. Hij bedankte alle mensen die hebben meegewerkt maar ook ‘de reizigers die af en toe hun adem moesten inhouden omdat het even niet wilde.’ Hij zegt uit te kijken naar de groei ‘die hopelijk gaat terugkomen als we uit corona zijn en aan de slag kunnen.’
Verder verbeteren
Ook unitmanager van lijn 26, Paul Koert, zegt ‘heel blij’ te zijn: ‘Ook al zijn we er nog niet met lijn 26; we zijn wel een stap verder. We maken gebruik van de tijd die we nu hebben tijdens de coronacrisis om verder te verbeteren. Er is een groot team met allerlei disciplines in de ICT en techniek fulltime bezig met testen en monitoren. We willen de dienstregeling helemaal gekoppeld laten rijden. Inmiddels rijden er vijf gekoppelde setjes. Per week bouwen we dat verder uit.”