Van links naar rechts: Ali, Mohamed, Fuad en leermeester Arthur.
Leesduur 4 minuten

Opleiding elektrische bus gestart

Als alles volgens plan loopt, nemen we vanaf april de nieuwe elektrische bussen in bedrijf. Belangrijk dus dat onze busbestuurders snel vertrouwd raken met het nieuwe voertuig. Hiervoor worden in de komende weken maar liefst 323 bestuurders opgeleid. De opleiding bestaat uit een theoretisch en praktisch deel. Mohamed bij het wegrijden van garage West: “Aaaaah, dit rijdt echt heerlijk. Wat geweldig is dit!”

De opleiding begint op garage West waar een 8-tal busbestuurders zich verzamelen om kennis te maken met de nieuwe bus. In de ochtend wordt uitleg gegeven over de bijzonderheden van de bus. Natuurlijk gaat dat over het tijdig opladen, maar ook over veiligheidsprocedures, de klimaatregeling en het leren herkennen van de belangrijkste aandrijfcomponenten. De opstartprocedure van de bus lijkt op het opstarten van een computer. Tal van systemen en services starten op na het indrukken van een drietal knoppen. Na een kleine halve minuut is de bus opgestart en klaar om mee weg te rijden. Dat is ook wat alle cursisten het liefste willen: zelf achter het stuur kruipen om te ervaren of de bus echt zo geweldig rijdt als beweerd wordt.

Overzichtsscherm voor bestuurder

Het dashboardscherm van de bestuurder waarin duidelijk te zien is wat het huidige laadniveau van de accu’s is.

Energie besparen

Bij een elektrische bus is het belangrijk om op een tweetal zaken te letten als bestuurder. Dat gaat over het laadniveau van de batterij en het verbruik. Het laadniveau bepaalt de actieradius dus moeten bestuurders dit goed bewaken. Het verbruik heeft de busbestuurder voor een belangrijk deel zelf in de hand door het gebruik van de zogenaamde ‘retarder’. Hiermee maakt de busbestuurder beperkt gebruik van zijn rempedaal. Deze functie wordt geactiveerd door een handig hendeltje bij het stuur. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten en de bus uitrolt, levert het systeem energie terug aan de accu. Tijdens de eerste opleidingsrit van 20 minuten heeft Mohamed slechts 5% energie verbruikt. Dit lukt door behoedzaam te rijden en gebruik te maken van de retarder. Mohamed slaagt erin het gemiddeld verbruik op 1.3 kWh te houden en ontvangt hiervoor complimenten van de leermeester: “het record ligt op gemiddeld 1.1 kWh, maar dit is erg netjes!”

Rijden met de retarder is hemels!

Arthur Staal, leermeester elektrische bus

Een trambel op de bus?

Fuad neemt tijdens de opleiding als tweede plaats achter het stuur en rijdt er al snel mee weg. Het lijkt alsof hij al jaren op een elektrische bus heeft gereden. Fuad: “Deze bus rijdt echt super. Wel opletten met optrekken, want wat een enorme power heeft deze bus!” De stilte van de bus brengt ook veiligheidsrisico’s met zich mee zo weten de bestuurders. De elektrische bus is daarom o.a. uitgerust met een trambel. Natuurlijk is er ook een claxon aanwezig, maar daar schrikken de meeste medeweggebruikers van. Fuad nadert een kruispunt en ziet dat een vrouw met kinderwagen twijfelt om over te steken. Voor de zekerheid laat hij de trambel rinkelen om de vrouw attent te maken op zijn komst. Het werkt. Fuad: “bij het opleiden leer je al dat je continu moet anticiperen op wat anderen mogelijk gaan doen. We kijken continu goed om ons heen en voorkomen daarmee ongelukken in de stad”. Mohamed en Ali beamen dit direct.

Mohamed tijdens de opleiding

Mohamed heeft de rij-eigenschappen van de nieuwe bus snel onder de knie tijdens de opleiding.

Opleiden van busbestuurders

  • In totaal worden er 323 busbestuurders opgeleid voor het rijden met de nieuwe elektrische bussen.
  • Alle opleidingen moeten zijn afgerond binnen een termijn van 12 weken.
  • De opleidingen vinden 7 dagen per week plaats.
  • De duur van de opleiding voor iedere busbestuurder is 4 uur.
  • De opleiding bestaat uit een theoretisch en praktijkgedeelte.
  • De opleiding wordt per keer begeleid door een tweetal leermeesters.

© GVB may 2020