NLD/Amsterdam/2021 - GVB in de huidige tijd COVID19
Leesduur 2 minuten

Reactie op uitkomsten AT5-panel

Gisteren, woensdag 16 november, presenteerde AT5 de uitkomsten van hun panelonderzoek naar het OV in de stad. De 1700 respondenten geven het OV in de stad met een 6,5 een krappe voldoende. Hieronder onze reactie op de uitkomsten:

We luisteren altijd naar de mening van onze reizigers. Zij zijn de gebruikers en hun beleving geeft waardevolle richting aan onze verbeteracties. Dat het OV ontzettend belangrijk is voor onze stad, blijkt uit de reactie van het klantenpanel van AT5. Investeringen zijn noodzakelijk om het OV aantrekkelijk te houden.

Door corona ervaren we drukte anders

Op dit moment zitten we op 77% van het aantal reizigers van voor corona. Corona heeft de norm ten aanzien van drukte veranderd. Toch kunnen we niet ontkennen dat het OV op bepaalde momenten of lijnen druk is. Een van de redenen is personeelskrapte, een landelijk probleem. We zetten hard in op het werven van nieuwe collega’s.

In de OV klantbarometer die jaarlijks wordt uitgevoerd in onze voertuigen krijgen wij een 7,95. De 6,5 van het AT5 panel is een krappe voldoende. Maar onze ambitie ligt natuurlijk hoger. We zijn ons bewust van de verbeterpunten en werken daar hard aan.

Reiscommunicatie ongoing proces

Het verbeteren van onze reiscommunicatie is een ongoing proces waarin geautomatiseerde data en menselijke input samen gaan. Het aantal Gappie gebruikers groeit wekelijks.
De informatie op Gappie is dezelfde als die op onze website. De geautomatiseerde tweets met reisinformatie verwijzen naar gappie of website voor meer informatie over achtergrond van de storing of omleiding, en eventuele alternatieve routes.

Stijging tarieven vinden wij ook heel vervelend

Ook wij vinden de stijging van de OV tarieven vervelend. Maar ze zijn noodzakelijk vanwege de gestegen kosten, waaronder die voor energieverbruik. Landelijk is een stijging van rond 7% afgesproken. Dat is minder dan de gestegen kosten in de energie intensieve sector die het OV is en duidelijk minder dan de gemiddelde inflatie over de afgelopen periode. Hoe dan ook, duurdere kaartjes zijn nooit leuk voor de reiziger. Dat realiseren we ons terdege. Daarom lobbyen wij vanuit de sector ook om de btw op OV kaartjes te verlagen van 9 naar 0%.

© GVB october 2024