OV-Klantenbarometer 2021 – onze reizigers waarderen ons met een 8
Leesduur 3 minuten

OV-Klantenbarometer 2021: reizigers waarderen ons met een 8

Onze reizigers waarderen ons met een 8 ten opzichte van het landelijke gemiddelde van 7,9. De uitkomst van de OV-Klantenbarometer 2021 dat het kennisplatform CROW deze week bekend maakte. Het is het totaal resultaat van Bus, Metro, Tram en Veren van GVB. Wij zijn ontzettend blij met dit mooie resultaat!

Vergelijking met voorgaande jaren gaat voor 2021 niet op omdat de OV-Klantenbarometer 2021 alleen in het vierde kwartaal is afgenomen in plaats van het hele jaar.

2021 intensief jaar

Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB: ‘Ik ben ongelooflijk trots dat onze medewerkers ondanks de zware corona jaren zo onverminderd hebben gezorgd voor een prettige reis voor reizigers in Groot Amsterdam. 2021 was een intensief jaar. Voor het tweede jaar op rij stond alles in het teken van corona met bijbehorende maatregelen. We hebben veel inspanningen verricht om ook tijdens de pandemie reizigers een veilig en comfortabele reis te bieden. De reizigers hebben onze inspanningen gezien en hierdoor bevestigd met een 8. Dat doet me heel erg goed. Onze dank is groot!’

OV-klantenbarometer 2021 

Landelijke gemiddelde 7,9
GVB totaal 8,0
Bus 8,1
Metro 7,8
Tram 8,0
Veren 8,3

Opvallend

Met een gemiddelde score van 7,9 op klantvriendelijkheid zijn we tevreden gezien de lastige omstandigheden waarin onze medewerkers hebben gewerkt.

Daarnaast valt de hoge score op makkelijk instappen en reissnelheid op. Dit is mede te verklaren door het kleinere reizigersaantal in 2021 en minder drukte in de stad. Studenten en scholieren maakten veel minder gebruik van ons OV door de sluiting van scholen en universiteiten. Zo ook kantoorpersoneel als gevolg van het dringende thuiswerkadvies. Hierdoor ging halteren makkelijker en was de doorstroom in onze voertuigen beter.

OV-Klantenbarometer in 2020 en 2021

Normaal gesproken peilt de OV-Klantenbarometer elk kwartaal de tevredenheid onder onze reizigers, maar door corona is dit in 2020 alleen in het eerste kwartaal gebeurd. Daarom waren er over 2020 geen resultaten beschikbaar.

In 2021 is in het vierde kwartaal een (net) niet-volledige meting gedaan voor het hele jaar. Voor GVB was de steekproef wel voldoende groot en zijn de getoonde cijfers betrouwbaar. Wel verschilt de meting van 2021 door allerlei coronamaatregelen zodanig van die van 2019 en voorgaande jaren dat vergelijking niet goed mogelijk is. Zo is er verschil in meetperiode en was er het dringende overheidsadvies om alleen met het OV te reizen als het echt noodzakelijk was.

Over de OV-klantenbarometer

De OV-klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. Dit is inclusief regionale trein, hoofdrailnet (NS-treinen), vervoer over water en de Waddenveren. Reizigers vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in over hun rit. Het onderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door het onafhankelijke kennisplatform CROW.

In april starten de onderzoeken voor de OV-klantenbarometer 2022.

© GVB september 2022