In 2022 waardeerden de reizigers GVB in de OV-klantbarometer wederom met een 8. Een mooie prestatie ten opzichte van het landelijke gemiddelde van 7,8.
Amsterdam
“We zijn ontzettend trots dat we de waardering van de reiziger hebben weten vast te houden in deze tijd, waarin het ov door de nasleep van corona, ziekteverzuim en het personeelstekort toch fors onder druk staat”, aldus Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur. “We danken onze reizigers voor hun vertrouwen. Het is een welkome opsteker voor onze mensen, die er onder deze omstandigheden alles aan blijven doen om reizigers op weg te helpen.” De 8 is het totale resultaat van alle modaliteiten: Bus, Tram, Metro en Veren.
Landelijk
Landelijk gezien is de waardering voor het ov voor het eerst sinds jaren met een tiende punt gedaald. Reizigers kijken kritischer naar het ov. Rituitval door ziekteverzuim en personeelstekort speelt daarbij een rol. Ook stakingen in het streekvervoer hadden hier invloed op. Het aantal reizigers is in 2022 hoger dan in 2021, maar nog niet terug op het niveau van 2019, het jaar vóór corona. De samenstelling van de reizigerspopulatie is ook anders dan in 2019. Een deel van de ov-reizigers blijft (deels) thuiswerken en maakte dus minder vaak gebruik van het ov. Ook het aantal buitenlandse toeristen blijft achter bij 2019. Dit geldt ook voor het openbaar vervoer in Amsterdam.
OV-klantenbarometer
Het OV-klantenbarometeronderzoek is voor de 21ste keer gehouden (elk jaar tussen 2001 en 2022, behalve in coronajaar 2020) en uitgevoerd door Goudappel en NDC in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, aanbesteden en contracteren.
De belangrijkste resultaten van de OV-Klantenbarometer staan in het hoofdrapport. De gedetailleerde resultaten uit de 69 onderzoeksgebieden zijn te vinden in de factsheets. Alle documenten zijn vrij te downloaden op de pagina Resultaten OV-Klantenbarometer 2022.