Leesduur 2 minuten

Reizigerstevredenheid blijft stijgen

Reizigers waarderen onze service hoger dan een jaar eerder. Gemiddeld scoorden we een 7,4, een tiende punt hoger dan in 2014. Dat blijkt uit de landelijke OV-klantenbarometer die elk jaar wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau CROW in opdracht van de concessieverleners. De waardering voor veren was het hoogst met een 8,1. Daarna volgt bus met een 7,5 en tram en metro scoorden een 7,4.

Steeds drukker

“Een hogere klantwaardering scoren in een periode waarin het steeds drukker wordt in Amsterdam is een prestatie om trots op te zijn’, zegt GVB-directeur Alexandra van Huffelen.
GVB heeft de meeste reizigers van alle stadsvervoerders en het aantal is vorig jaar met ruim 6% toegenomen. We verwachten dat het aantal ook dit jaar verder zal stijgen.

Reisbeleving

We willen ieder jaar beter worden en hebben een blijvende ambitie om de beste stadsvervoerder van het land te worden. Daarom zijn er onder meer proeven met gastheren- en vrouwen op de tram, instapbegeleiding op de haltes en wordt er geïnvesteerd in het verbeteren van reisinformatie, bijvoorbeeld met actuele reisinfo op de haltes.

Landelijk onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek dat landelijk voor stads- en streekvervoer wordt afgenomen door onderzoeksbureau CROW. Dit gebeurt door enquêteurs die tussen november en december in het OV vragenlijsten afnemen bij reizigers.

© GVB 2019