De reizigerswaardering is in 2017 flink gestegen. Dit blijkt uit de uitslag van de OV-Klantbarometer die op 21 maart bekend is gemaakt. Waar de reizigerstevredenheid in 2016 nog gelijk bleef ten opzichte van het jaar daarvoor, stijgen we van een 7,4 in 2016 naar een mooie 7,6 in 2017.
Bus en veren maken sprong
Bij bus en veren is de stijging van de reizigerswaardering het hoogst: de veren gingen van een 7,9 naar een fraaie 8,1. Bus steeg van een 7,6 naar een 7,8. Daarmee bezetten we voor het eerst de eerste plek bij de drie grote stadsvervoerders.
Tram ging van 7,4 naar een 7,5 en metro scoort een mooie 7,4. Dat is net zoveel als het jaar ervoor, maar we zijn blij dat de waardering voor metro ondanks de vele operationele uitdagingen – waaronder de renovatie van de Oostlijn en de lopende voorbereidingen op de Noord/Zuidlijn – stabiel is gebleven.
Reizigersgroei
De beleving van de sociale veiligheid in de voertuigen en op haltes is gestegen, en ook de waardering van de reisinformatie nam toe.
Alexandra van Huffelen, algemeen directeur: “In het licht van de reizigersgroei in de afgelopen jaren, is de waardering extra bijzonder. Het aantal reizigersritten is in 2017 met 3,5% gegroeid ten opzichte van 2016, en met maar liefst 16,6% toegenomen in de afgelopen 5 jaar. De vervoerscapaciteit en het reizigerscomfort staan daarmee onder druk. Met de ingebruikname van het nieuwe vervoerplan op 22 juli dit jaar verwachten we meer lucht te krijgen op de drukste knooppunten in de stad. Tegelijkertijd weten we ook dat reizigers moeten wennen aan het nieuwe netwerk. We gaan daarmee opnieuw een vol en spannend jaar tegemoet. Voor nu willen wij al onze reizigers bedanken voor de waardering en het vertrouwen dat zij in ons hebben uitgesproken via de OV-Klantbarometer.”