Campagne OV OK is gestart
Leesduur 3 minuten

Start landelijke campagne ‘Het OV is OK’

Vandaag, maandag 14 september, is de landelijke campagne ‘Het OV is OK’ gestart. De OV-sector nodigt reizigers opnieuw nadrukkelijk uit om met het openbaar te reizen.

90% minder reizigers tijdens lockdown

Tijdens de intelligente lockdown is het ov op verzoek van de rijksoverheid door blijven rijden als vitale sector. Met bijna lege treinen, bussen, trams, metro’s en veerponten hield de ov-sector Nederland mobiel. In een landelijke campagne van de rijksoverheid werden we opgeroepen alleen te reizen met het ov als dat strikt noodzakelijk was. Met als resultaat 90% minder reizigers. Toen de maatregelen in Nederland werden versoepeld, mochten we ook weer meer reizigers verwelkomen in het openbaar vervoer. Tegelijk zorgen de aldoor geldende maatregelen zoals thuiswerken en online les volgen nog steeds voor minder reizigers dan vóór corona.

Zakelijk, sociaal en recreatief

Pedro Peters, voorzitter van bracheorganisatie OV-NL: “Ook blijken veel mensen en bedrijven nog niet te weten dat ze weer van harte welkom zijn in het ov. Reden voor alle ov-bedrijven in Nederland om samen een landelijke campagne op te zetten. We willen graag dat mensen weer gaan ervaren hoe prettig en verantwoord het is om met het ov te reizen.”

Mark Lohmeijer, directeur van GVB vult hierop aan: “Dat geldt natuurlijk ook voor Amsterdam. Ook onze bestuurders, chauffeurs en conducteurs willen graag weer meer mensen naar hun plek van bestemming brengen. Of dat nu naar het werk is of dat mensen iets leuk gaan doen: het kan weer het met ov. Het is verantwoord. We hopen snel weer meer reizigers in onze voertuigen te zien!”

Het licht staat op groen

Het groene sein staat centraal in de campagne. Het groene sein kennen we uit het verkeer. Een visueel herkenbaar element dat geen uitleg nodig heeft. Is het groen, dan is het OK. Dat groene sein zetten we in de campagne op plekken door het land waar we sociaal, recreatief of zakelijk weer naar toe kunnen en willen.

Toekomst

Het gemiddeld aantal reizigers in het ov zit nu tussen de 50% en 60%, met uitschieters naar 70%, van het aantal dat we normaliter vervoeren, waarbij de kosten gelijk zijn gebleven. Peters: “De toekomst laat zich niet voorspellen, maar met deze campagne willen we de reiziger laten zien dat het ov, ok is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het ov”.

De multimediale campagne ‘Het OV is OK’ is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op social media. Meer informatie over de campagne is te vinden op www.ov-ok.nl. We vragen reizigers om een mondkapje te dragen, zo veel mogelijk verspreid over de dag te reizen, grote drukte te vermijden en bij klachten thuis te blijven. Verder gelden natuurlijk de basisregels voor iedereen van het RIVM.

 

© GVB september 2020