Het testen van de laadinfra voor de elektrische bussen is in volle gang. Begin deze week is een demo-bus van leverancier VDL vanuit België aangekomen op Garage West. Projectleider Dirk Jan Brakel: “Deze demo-bus lijkt technisch heel erg op de uiteindelijke elektrische bus die vanaf december instroomt bij GVB. De elektrische bus van GVB gaat er anders uitzien, maar qua type is hij ongeveer hetzelfde. Hierdoor is hij uitermate geschikt om uitgebreid mee te testen.”
Foutloos laten aansluiten
De komende twee weken gaan we verschillende zaken onder de loep nemen. Dirk Jan: “We gaan voornamelijk de laadsystemen uitvoerig testen. De 31 laadkasten, voor elke bus een, staan samen met de voedingen opgesteld in het midden van de garage.” De laadkappen hangen in het plafond boven de rijbaan. Deze kasten zorgen ervoor dat de bussen ’s nachts opgeladen worden. “Om zeker te weten of de laadkasten ook écht werken, testen we elke laadkast. Dat gebeurt als volgt. We rijden met de bus onder de lader. We klappen de pantograaf uit en te kijken of we hem foutloos kunnen aansluiten. Dit gebeurt volgens een uitgebreid testprotocol.”
Halverwege december eerste bus verwacht
Ook de gemeente Amsterdam is hard aan het werk. Op Station Sloterdijk zijn zij bezig de voedingen en de laadkasten voor de snelladers te plaatsen. Dit wordt begin december getest en opgeleverd. De eerste bussen worden halverwege december verwacht. Dan gaan we de bussen uitgebreid testen. Als alles volgens planning loopt, maken we begin februari de eerste testritten met reizigers. Vanaf april 2020 moeten alle 31 bussen operationeel zijn om de vier de lijnen volledig elektrisch te rijden.
Luchtkwaliteit en leefbaarheid
Gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB werken nauw samen om uitstootvrije bussen te introduceren in Amsterdam om de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad verder te verbeteren. Gezamenlijk realiseren en financieren zij dit project. De CO2-uitstoot wordt teruggedrongen en het is een belangrijke volgende stap in het verder verduurzamen van het OV. Daarmee wordt invulling gegeven aan het duurzaamheidsconvenant tussen gemeente Amsterdam en GVB van 15 april 2015. Hierin is afgesproken om in 2025 het busvervoer Zero Emissie busvervoer te maken. De ambities van de Vervoerregio zijn in lijn met landelijke afspraken in het Nationaal Bestuursakkoord Zero Emissie Bus. Na 2025 mogen geen nieuwe dieselbussen meer instromen en na 2030 moet al het OV per bus Zero Emissie zijn. Ook moet de gebruikte energie hernieuwbaar zijn opgewekt.