Ons laatste bericht over de M7 dateert alweer van een tijdje geleden. Toen vertelden we dat we niet met reizigers, maar met zo’n 57.500 kg aan zandzakken aan het testen waren. Inmiddels hebben we al een aantal van dit soort nachtelijke testnachten achter de rug en is het tijd voor een update!
Vooraf getest door CAF in Spanje
Jouke van Dijk is als technisch manager M7 van begin tot eind betrokken bij het testen: “Voordat de metro’s naar ons toe komen, worden ze al uitgebreid bij leverancier CAF in Corella getest. Omdat hun testbaan anders is dan onze metrobaan moeten wij samen met CAF en Alstom een deel van de testen opnieuw doen. En dan met name de zogenaamde integratie-testen. Naast testen in de werkplaats, testen we sinds september ook in de nacht op de metrobaan.”
Testen in de nacht bijzonder
Metrobestuurder André Boer is ook nauw betrokken bij het testteam. Samen met 12 andere collega’s zijn zij de M7 metro-testbestuurders. Zij hebben de eer om alvast met de nieuwe metro te rijden en allerhande testen ermee uit te voeren. André: “Er werken in zo’n testnacht veel mensen mee. Iedereen heeft een eigen rol. Mijn rol is om als metrobestuurder te testen en mijn bevindingen door te geven. Ik heb nu vier testnachten gehad. Hoewel we maar beperkt de tijd hebben (het testen gebeurt buiten de dienstregeling om tussen 01.00 en 05.00 uur) is het testen in de nacht toch wel heel bijzonder. Het is pikkedonker en er zijn geen reizigers. Je komt dus veel meer met het voertuig en de techniek in aanraking. Het is hét moment om zaken die nog niet optimaal werken op te sporen zodat we dat nog kunnen aanpakken. Want begin 2023, wanneer de metro met reizigers in de dienstregeling gaat rijden, willen we hen ook echt iets moois geven!”
Alle onderdelen worden getest
Onlangs werd het GIVA-systeem getest. GIVA staat voor: Generieke ICT Voertuig Architectuur. “Dat is een hele mond vol”, zegt Jouke van Dijk lachend. “Maar waar het op neerkomt is dat aan boord van de metro allemaal apparatuur zit. En dat moet allemaal met elkaar kunnen communiceren. Hiermee kunnen metrobestuurders instellen dat ze bijvoorbeeld op lijn 52 rijden en dat hun bestemming ‘Noord’ is. Ook de mobilofoon wordt via het GIVA-systeem bediend. Dat is een cruciaal onderdeel voor een metrobestuurder, want via de mobilofoon communiceert hij met de verkeersleiding. Als dat niet werkt, mogen we niet rijden. Zo simpel is het. Daarnaast moet de TreinTV ook goed werken. TreinTV is een scherm waarmee de metrobestuurder door middel van camerabeelden de zijkant van de trein en het perron kan zien. Zo kan hij of zij zien of alle reizigers veilig ingestapt zijn en niemand zich meer te dicht bij de metro bevindt. Pas dan kan de metro veilig vertrekken.”
Verschil tussen M5 en M7
André was ook betrokken bij de testen van de M5 en het testen op de Noord/Zuidlijn. “Deze twee type metro’s lijken veel op elkaar, maar er zijn wel echt verschillen. Persoonlijk vind ik de M7 iets fijner rijden. Zodra je stroom (tractie) geeft, dan reageert ie onmiddellijk. En er zit cruise control op de M7. Dat is ook heel fijn en op den duur rijdt het ook zuiniger!”
Ook nieuw metrobeveiligingssysteem wordt getest
Komende maanden staan er nog een tiental testen op het programma. Jouke: “Onder andere CBTC, het nieuwe metrobeveiligingssysteem. De M7-metro kan alléén onder dit nieuwe systeem rijden. Dus het is een goede zaak dat dit systeem nu definitief is uitgerold over het gehele metronet. Alle wijzigingen in de CBTC-software voor de M7, maar ook werkzaamheden aan bijvoorbeeld Zuidasdok moeten eerst uitgebreid worden getest. Elke stap in het Zuidasdokproject is van invloed op het nieuwe metrobeveiligingssysteem. Dat moet telkens geüpdatet worden. Ook werken we hard om een vergunning te krijgen van de ILT zodat we gedurende de dienstregeling overdag, ook mogen testen.”
De nieuwe M7 metro’s
GVB heeft eind 2018 een contract gesloten met CAF voor de levering van 30 nieuwe metro’s van het type CAF Inneo voor Amsterdam. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua interieur goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De M7 metro bestaat uit drie wagenbakken, is voorzien van het nieuwe metrobeveiligingssysteem en is ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor extra metrovoertuigen.