Leesduur 3 minuten

Logistieke voorbereidingen Amstelveenlijn

Vanaf 3 maart gaat de Amstelveenlijn op de schop. Vanaf deze datum zijn reizigers grotendeels aangewezen op alternatief vervoer tussen met name station Westwijk en Amsterdam Zuid. GVB zorgt ervoor dat reizigers toch hun bestemming bereiken, al zal dit in de meeste gevallen gepaard gaan met een langere reistijd en vaker overstappen. Vanuit GVB zijn we al lange tijd bezig met de voorbereiding voor deze nieuwe situatie. In dit artikel leggen we uit wat dit betekent voor o.a bestuurders, servicepersoneel, leermeesters, onderhoudspersoneel en (vervoer-) planners.

Opleidingstraject buspendel Amstelveenlijn

Een deel van de reizigers die gewend zijn om met de Amstelveenlijn is reizen, is tijdens de bouwwerkzaamheden aangewezen op de tijdelijke busverbinding die tussen Westwijk en Amstelveen zal rijden: lijn 55. Om dit mogelijk te maken werken we achter de schermen al een tijd lang om 130 buschauffeurs goed voor te bereiden op dit nieuwe traject. In totaal gaan 30 zogenaamde gelede bussen rijden die allemaal omgebouwd worden om aan te sluiten op het verkeerslichtsysteem in Amstelveen (het zogenaamde KAR-systeem). Dit zorgt ervoor dat bussen voorrang krijgen op een drietal kruisingen in Amstelveen. Nu al worden de buschauffeurs voorbereid op de nieuwe route die vanaf 3 maart om de 7 minuten zal rijden in de spits. Hierbij besteden we niet alleen aandacht aan de precieze route zelf, maar ook aan bijzondere situaties die de chauffeurs onderweg tegenkomen. Denk aan gevaarlijke kruisingen, nauwe bochten of omgevingen waar regelmatig overlast is.  Zo zijn alle buschauffeurs zometeen optimaal voorbereid.

Nieuwe route metrolijn 51

Lijn 51 rijdt vanaf 3 maart niet meer door naar Westwijk vanaf station Zuid, maar rijdt dan direct door naar de halte Isolatorweg. Dit heeft directe consequenties voor circa 100 metrobestuurders die opgeleid worden om vertrouwd te raken met dit type voertuig. Daarnaast passen we 25 voertuigen aan. De sneltram doet zometeen alleen nog dienst als metro en rijdt dan niet meer als tram. We beginnen met de aanpassingen van alle reizigersinformatie aan boord. We passen ook de bestemmingsfilms aan waar de eindbestemming op staat vermeld. Daarnaast is de zo herkenbare trambel niet meer nodig. Datzelfde geldt voor de richtingaanwijzers en de spiegels. De voor dit voertuig kenmerkende inklapbare klaptreden gaan we vastzetten. Dit en andere zaken nemen we mee bij het levensverlengend onderhoud dat na 3 maart zal starten. De herkenbare huisstijlkleuren van GVB zullen dan plaatsmaken voor het rood met grijs van R-net. Met het doortrekken van lijn 51 naar Isolatorweg, zal dit eindpunt zwaarder belast worden doordat hier meer personenvervoerders opkomen en pauzeren. Om die reden wordt ook dit eindpunt nog verbouwd.

Lijn 5 blijft rijden

Gelukkig verandert niet alles tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe Amstelveenlijn: tramlijn 5 blijft zijn gebruikelijke route rijden. Vanaf 3 maart geldt wel een nieuwe dienstregeling voor lijn 5. Er worden hier maar liefst drie extra wagens ingezet, het maximaal aantal in te zetten voertuigen op deze lijn. De verwachting is namelijk dat het drukker zal worden op dit traject. Het personeel van GVB is wel wat gewend; zij reden voorheen rechtstreeks door naar CS. Hiermee was het één van de meest gebruikte tramlijnen van Amsterdam. Met de extra inzet van servicepersoneel rond een aantal grotere haltes, kunnen reizigers al vóór het instappen geïnformeerd worden over de wijzigingen in het netwerk.

Benieuwd wat er voor u verandert per 3 maart? Op deze pagina vindt u de belangrijkste wijzigingen. U kunt ook in onze reisplanners bekijken wat er voor u verandert. Check het op gvb.nl of op 9292. Selecteer als vertrekdatum 3 maart zodat u de nieuwe vervoersmogelijkheden aangeboden krijgt.

© GVB april 2024