Leesduur 3 minuten

‘What the BLIEP!’-campagne op herhaling

Vanaf deze week herhalen we de ‘What the BLIEP!’-campagne, die dit voorjaar ook al was te zien. De boodschap is: instappen = inchecken. Met deze campagne willen we onze reizigers ervan bewust maken dat niet betalen voor je reis asociaal is. De campagne is gericht op alle reizigers van GVB. Daarbij realiseren we ons dat bepaalde, bewust niet-betalende reizigers, zich niet laten sturen. De focus van de campagne ligt dan ook op de volgers, reizigers die niet betalen voor hun reis, omdat ze zien dat anderen dat ook niet doen. Bij deze groep reizigers willen we het bewustzijn vergroten dat het normaal is om in te checken in het OV.

Maatregelen

Om te zorgen dat meer reizigers betalen voor hun reis, hebben we al verschillende maatregelen genomen. Zo zijn op de meeste metrostations de servicedeuren afgesloten en worden de metropoortjes binnenkort strakker afgesteld. Door dit laatste wordt meelopen door een poortje met een reiziger die wel heeft betaald, een stuk moeilijker. Uit de telling van juni blijkt dat de maatregelen op de metrostations aanslaan. Onze data laat zien dat er meer reizigers inchecken op metrostations.

Op de trams zonder conducteur en gekoppelde trams is het aantal niet betalende reizigers helaas onveranderd. Nog teveel reizigers in de tram checken niet in. Daarom ondersteunen we de campagne de komende weken met service hosts op lijn 26. Deze service hosts begroeten de reizigers bij binnenkomst en informeren hen over het in- en uitchecken met de betaalpas. De veelgehoorde smoes ‘ik ben mijn OV-chipkaart vergeten’ gaat dus niet meer op. Daarnaast rondt een groep nieuwe medewerkers de opleiding tot conducteur binnenkort af. Zij zullen zo snel als het kan hun plek op de conducteursstoel innemen.

De perceptie dat je toch nooit een boete krijgt, is niet terecht. Daarom geven we voortaan meer aandacht aan grootschalige handhavingsacties, die we in samenwerking met politie en gemeente Amsterdam houden.

Lange termijn

Op de lange termijn willen we meer zichtbaarheid van medewerkers op de tram met bijvoorbeeld studenten als service host en nog meer conducteurs. Ook willen we meer handhavers aanstellen. In een tijd van grote personeelstekorten is dit niet van vandaag op morgen geregeld.

De camera’s op onze voertuigen gaan we instellen op het tellen van de aanwezige reizigers. Zo krijgen we beter inzicht in de bezetting van vooral trams en bussen. Deze tool dient meerdere doelen:

  1. We krijgen een reëler beeld van het aantal reizigers op de voertuigen waardoor de informatie van de drukte-indicator nog betrouwbaarder wordt.
  2. We kunnen onze dienstregeling op basis van deze informatie aanpassen.
  3. Sneller informeren van reizigers over drukte in onze voertuigen zodat zij hun reis hierop aan kunnen passen

Op dit moment draait al een pilot op een tram met camera’s die de aanwezige reizigers tellen.

Onze handhavers in actie zien? Kijk dan op vrijdag 10 november om 21.40 uur naar ‘Overtreders’ op Veronica.

© GVB april 2024