In Amsterdam zijn zeven veerverbindingen, waarvan er twee ook ‘s nachts varen. Verder verzorgt GVB ook drie veerverbindingen over het Noordzeekanaal bij Zaandam, Velsen en Assendelft. De vloot bestaat uit 19 veerponten. Met de komst van de duurzame nieuwe IJveren in de 60-serie en de aankomende nieuwe elektrische veerponten voor het Noordzeekanaal komt GVB steeds dichtbij de ambitie om alle veren uitstootvrij te maken.
Interessante informatie en weetjes vind je op Wikipedia en YouTube.
- Amsterdams veren (wikipedia)
- Diverse filmpjes over de veren (meestal gemaakt door liefhebbers van veerponten)
De nieuwe elektrische Noordzeekanaalveerponten
GVB is samen met opdrachtgever gemeente Amsterdam bezig met het vervangen van de gehele vloot dieselponten. In juli 2021 ging de eerste pont, de NZK Pont 100, op verbinding tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid varen.
Hierna volgde in oktober de verbinding Spaarndam-Assendelft. En vanaf februari 2022 wordt de verbinding tussen de Hemkade in Amsterdam en Zaandam ook volledig uitstootvrij gevaren.
De overige twee ponten worden ingezet als reserve- en als onderhoudspont. Naar verwachting hebben zijn in het vierde kwartaal van 2022 alle vijf de oude dieselponten op onze Noordzeekanaalverbindingen vervangen voor volledig, elektrische veerponten.
De vijf ponten hebben geen vaste verbinding en rouleren. De oversteek is voor fietsers en voetgangers gratis. Automobilisten en motoren betalen voor een enkele vaart €1,45 of €14,40 voor een 14-vaartenkaart en vrachtwagens betalen voor een enkele reis €3,55.
IJveer 60, 61, 62, 63, 64 en 65
Afmetingen | 33,60 meter lang, 9,00 meter breed, diepgang 2,07 meter |
Gewicht | 280 ton |
Max snelheid | 19 km per uur |
Aandrijving | 2x elektromotor 250kW, 2x lithium-ion accu’s (totaal 134 kWh), 4x generatoren 143 kW, 2x roerpropeller – 300 kW |
Aantal reizigers | 310 met fietsen, 400 zonder fietsen |
Bouwjaar/fabrikant | 2016 - 2020 door Holland Shipyards Group |
IJveer 55 en 56, IJveer 52, 53 en 54
Afmetingen | 28,60 meter lang, 9,00 meter breed, diepgang 2,36 meter |
Gewicht | 190 ton |
Max. snelheid | 19 km per uur |
Aandrijving | Dieseldirect, 2 x Caterpillar – 254 kW, 2x roerpropeller – 300 kW |
Aantal reizigers | 240 met fietsen, 300 zonder fietsen |
Bouwjaar/fabrikant | 2010 en 2011 door Scheepswerf Grave (55 en 56) en 1995 Scheepswerf Den Breejen, verbouwd in 2003 door Grave (52-54) |