Op de eerste metropoortjes is het al zichtbaar: reizigers kunnen straks via OVpay contactloos betalen met hun betaalpas, creditcard, telefoon of smartwatch. De komende zes weken vervangen we het bekende roze logo van de OV-chipkaart op de poortjes voor een afbeelding waarop een barcode en het contactloos betalen-logo te zien is.
Over zes weken zijn alle metropoortjes voorzien van de nieuwe afbeelding, vertelt Leon Koesoemowidjojo, projectmanager EMV (Europay, MasterCard en VISA) bij GVB. ‘Dat betekent overigens nog niet dat reizigers vanaf dat moment ook al contactloos kunnen betalen. Om de chiptechnologie EMV werkbaar te maken, moeten we de technische systemen nog verder inrichten.’
Half jaar
Naar verwachting kunnen reizigers in de zomer van 2022 in alle vormen van het Amsterdamse openbaar vervoer met OVpay contactloos betalen met verschillende middelen. De technologie hierachter zie je al veel bij pinautomaten in winkels. Begin 2022 start de uitvoering van OVpay. Leon: ‘Over ongeveer een half jaar moet het mogelijk zijn met een betaalpas te reizen’
Waarom dan nu toch al de afbeelding op de poortjes vervangen? ‘Er moet heel veel gebeuren om alles gereed te maken, en dat kan niet allemaal tegelijk. Op de afbeelding zit een barcode en het contactloos betalen-logo, net zoals bij de nieuwe kaartlezers in onze voertuigen. Daar merkt de reiziger niets van. Ik verwacht niet dat de andere afbeelding verwarrend is voor reizigers. Als OVPay helemaal ingevoerd is, zorgen we voor uitgebreide communicatie voor reizigers’, zegt Leon.
Eén van de eerste
In Lelystad is er al voorzichtig gestart, maar GVB is een van de eerste grote vervoerders die live gaat met OVpay. Uiteindelijk wordt OVpay in heel Nederland bij alle vervoerders ingevoerd.
Update ombouw kaartlezers in bussen en trams
Ook onze bussen en trams worden klaargestoomd voor de overstap naar OVpay. Sinds eind juli werken technici van leverancier Thales en kwaliteitscontroleurs iedere zondag- tot en met donderdagnacht hard om de kaartlezers (validators) in alle bussen en trams te vervangen.
Samen met het projectteam van GVB zorgen zij ervoor dat onze bussen en trams overdag gewoon kunnen rijden volgens de dienstregeling én straks klaar zijn om volgend jaar met betaalkaart, barcode en OV-chipkaart te kunnen reizen. Op 15 oktober zijn alle, ruim 450, voertuigen omgebouwd.