Sinds eind augustus is onze werkplaats in Diemen een gloednieuwe M7 metro rijker. Nu de drie losse wagenbakken aan elkaar zijn gekoppeld, lijkt het net alsof reizigers elk moment kunnen instappen. Maar zover zijn we nog niet. Voordat de M7 reizigers mag vervoeren, doorloopt het voertuig eerst nog een intensief testprogramma. Wat staat er allemaal te gebeuren en hoe lang zijn we hier mee bezig? Projectmanager Esther Tolner vertelt ons hier meer over.
Testen in Spanje
De testfase in Amsterdam is nu aangebroken. Maar voordat de M7 vanuit Spanje vertrok, heeft fabrikant CAF het voertuig al uitgebreid getest. Esther: “Elk onderdeel van de metro is eerst los van elkaar en in stilstand getest. Hierbij is gecontroleerd of elk onderdeel doet wat het moet doen en elk signaal op de goede plek aankomt. Denk bijvoorbeeld aan de deuren, remmen, verlichting, wielen en de bediening door de bestuurder. Daarna volgden nog dynamische testen op een speciale testbaan. Zo is gekeken hoe de metro reageert tijdens het rijden en hoe de onderdelen in samenhang op elkaar reageren. Pas nadat al deze testen zijn geslaagd, gaat een voertuig op transport naar Amsterdam.”
Entree Amsterdamse metronetwerk
Na het soepele transport is de eerste M7 in elkaar gezet, gecontroleerd en heeft de eerste meters op ons testspoor in Diemen afgelegd. Nu zijn we er klaar voor om onze entree te maken op het Amsterdamse metronetwerk. Esther: “Dit najaar komen nog twee M7-metro’s richting Amsterdam. Met deze drie voertuigen starten we het testprogramma. Alle testen moeten uiteindelijk aantonen dat we veilig met reizigers kunnen rijden. Dit gebeurt heel secuur en daarom zijn we zeker nog wel een jaar bezig. We testen voornamelijk in de nacht buiten de dienstregeling om.”
Langzaam opvoeren snelheid
Vanaf midden september rijden we met lage snelheid over het hele metronet. Met de zogenaamde ‘profieltest’ controleren we of de metro genoeg ruimte heeft op de baan en niks raakt zoals perrons of paaltjes. Natuurlijk zijn hier allemaal berekeningen voor gemaakt, maar de praktijk moet uitwijzen of het echt klopt.” Als de eerste profieltest goed gaat, voeren we de snelheid van de metro langzaam op. Ook hierbij kijken we steeds hoe het voertuig reageert; bijvoorbeeld in de bochten, op hobbels en tunnels op onze baan. Esther: “Deze testen zijn ook hier nodig, omdat ons metronetwerk natuurlijk toch wel even anders is dan een testbaan.”
Nieuwe systeem metrobeveiliging (CBTC)
Ook is het nieuwe metrobeveiligingssysteem (CBTC) een belangrijk onderdeel van het testprogramma. Esther: “De M7 is voorzien van het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging. Dit systeem vraagt, in combinatie met het nieuwe voertuig, nog veel testmeters op ons metronetwerk.” Binnenkort vertellen we hier meer over.
De nieuwe M7 metro’s
GVB heeft eind 2018 een contract gesloten met CAF voor de levering van 30 nieuwe metro’s van het type CAF Inneo voor Amsterdam. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua interieur goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De M7 metro bestaat uit drie wagenbakken, is voorzien van het nieuwe metrobeveiligingssysteem en is ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor extra metrovoertuigen.