Esther Tolner en Abdelaziz Annali bij de M7. Foto Grace Dechène
Leesduur 3 minuten

Eerste nieuwe M7 metro aangekomen in Diemen

Na een reis van zo’n 2000 kilometer is de eerste nieuwe M7 metro vanuit Spanje in onze hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen aangekomen. Het moment waar we allemaal naar uit hebben gekeken.

Foto: Yinka Jan Sojinu

Bijzonder transport

De gloednieuwe metro vertrok in drie delen vanuit de Spaanse stad Irun per boot naar Rotterdam. “Binnen een kleine 2 weken legde de M7 zo’n 2000 kilometer af. Op 23 augustus kwamen de drie wagenbakken aan in de haven van Rotterdam”, vertelt projectmanager Abdelaziz Annali van fabrikant CAF. Vervolgens zijn ze op drie grote trailers (diepladers) geplaatst en via de weg naar Amsterdam vervoerd. Abdelaziz: “Met ongeveer 28.000 kilo en een kleine 20 meter per wagenbak reden ze in drie uur tijd na de avondspits richting Amsterdam. Daar kwamen ze voor middennacht aan. Het transport verliep in nauwe afstemming tussen de transporteur Westdijk, GVB en CAF. We werken met ervaren professionals, maar het eerste metrotransport is toch altijd extra spannend.”

Foto Vincent Pfeil

Lossen en koppelen

Esther Tolner, projectmanager M7 bij GVB, is er vandaag in de vroege ochtend bij om de nieuwe aanwinst te bekijken. Voor Esther is dit de eerste keer dat ze de nieuwe metro in het echt ziet. “Vanwege corona konden we minder vaak en makkelijk naar Spanje.”

Voorbereidingen om te lossen. Foto Grace Dechène

“Een mooie mijlpaal! En nu gaat het echt beginnen”, vervolgt Esther. “Deze ochtend beginnen medewerkers van CAF met het lossen van de drie wagenbakken. Daarna koppelen ze de wagens en gaat de metro de werkplaats in. Hier verbinden ze de kabels met elkaar en kijken ze of alles goed is aangesloten en werkt.”

Testen

Na de bouw van de metro heeft CAF al verschillende statische testen in de fabriek uitgevoerd. Dit zijn testen waarbij de metro stilstaat en van alles wordt doorgemeten. Daarna volgden dynamische testen op de testbaan in Spanje. Hierbij is onder andere gekeken naar de aandrijving van de metro, het remmen en geluid. Esther: “Nu gaan we een nieuwe fase in en beginnen we met het testprogramma in Amsterdam. Hier zijn we zeker nog een jaar mee bezig.” In een volgende M7-update vertellen we meer over dit testprogramma.

De nieuwe M7 metro’s

GVB heeft eind 2018 een contract gesloten met CAF voor de levering van 30 nieuwe metro’s van het type CAF Inneo voor Amsterdam. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua interieur goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De M7 metro bestaat uit drie wagenbakken, is voorzien van het nieuwe metrobeveiligingssysteem en is ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor extra metrovoertuigen.

© GVB october 2021