Ze renden bijna naar de eerste metro’s toe die op de perrons van Centraal Station verschenen: de groep prominenten uit Amsterdam en omgeving. Enthousiast, maar ook met een enorm kritische blik maakten zij zich de Noord/Zuidlijn eigen.
“Zelden was een uitje zo populair,” begint Frans van der Avert van Amsterdam Marketing. Hij staat voor de groep van zo’n honderd testreizigers. Het zijn belangrijke relaties van Amsterdam Marketing en daarmee van Amsterdam zelf: ondernemers uit de stad en politici uit omliggende gemeenten. Zij testen vandaag de Noord/Zuidlijn. Aan de hand van opdrachten reizen ze in groepjes langs de stations.
Op schoolreis op de Noord/Zuidlijn
“Jongens daar gaan we!” klinkt het enthousiast in de eerste metro richting Zuid. “Het is net een schoolreisje,” roept iemand. En zo voelt het ook. De sfeer is licht gespannen, mensen draaien zich om in hun stoeltjes, “wauw,” klinkt het in koor als we station Rokin passeren. En regelmatig hoor je: “Zitten, zitten!” als mensen van enthousiasme en nieuwsgierigheid door de rijdende metro lopen.
‘Wauw,’ klinkt het bij station Rokin
Liever met de tram
Dat deze groep bijzonder nieuwsgierig is, is niet zo gek. Voor hen betekent de komst van de Noord/Zuidlijn veel. Bijvoorbeeld voor wethouder economische zaken van Alkmaar, Victor Kloos: “Veel van onze inwoners komen naar Amsterdam voor een dagje weg. Ik heb nu gezien hoe snel je in de Pijp bent. Ook prachtig trouwens hoe je op Rokin zo midden tussen de winkels uitkomt.” Of hij zelf wel met de metro reist? Lachend: “Nee, liever met de tram.”
No English on the Noord/Zuidlijn
Dat deze groep testreizigers met een heel kritisch oog naar de lijn kijkt, is ook logisch. “De lijn is spectaculair en grootstedelijk, dat had ik niet verwacht. Maar wat me wel opvalt is dat er nergens iets in het Engels staat of te horen is. Ik denk dat dat niet mag ontbreken in een stad met internationale allure,” stelt Nelleke van den Bosch van De Nieuwe Kerk en de Hermitage Amsterdam.
Internationaal visitekaartje
Op station Europaplein staat Anja de Kiewit van het Havenbedrijf: “Ik vind het wel jammer dat sommige andere stations, zoals De Pijp en Vijzelgracht zo sober en functioneel zijn. We staan toch bekend om onze Hollandse Meesters en Dutch design. Stations mogen van mij nog wel meer een internationaal visitekaartje zijn.”
Wat kan beter?
Ook directeur van GVB, Alexandra van Huffelen ziet verbeterpunten: “De bebording klopt hier en daar nog niet,” stelt ze vast. “Maar daarvoor zijn we vandaag ook allemaal testreiziger. Het wordt nu steeds echter en we zijn heel enthousiast, maar we blijven natuurlijk ook gewoon bezig met wat er beter moet.”
Wennen aan overstappen
Ondertussen is het wachten op burgemeester Jan Hamming van Zaanstad, hij komt als een van de laatste testreizigers terug. “Het is prachtig, ook de rust die hier nu nog heerst, terwijl er hier straks tienduizenden reizigers reizen. Daar zullen ook zeker burgers uit Zaanstad bij zijn. Natuurlijk zal het wennen zijn, nu komen ze met de bus rechtstreeks naar Centraal Station, straks moeten ze overstappen, maar de totale reistijd zal een stuk korter zijn.”
Aanwinst voor de regio
Ook wethouder Ad Verburg van Aalsmeer, die met Jan meereisde, ziet veel mogelijkheden voor zijn inwoners: “Voor woon-werkverkeer is dit geweldig, tegelijkertijd worden wij ook aantrekkelijker voor toeristen die bijvoorbeeld naar onze bloemenveiling komen. Dit is een aanwinst voor de stad én de metropool.”
‘Blijft u achter de stippellijn staan?’
Even verderop klinkt ondertussen vriendelijk doch duidelijk: “Blijft u wel achter de stippellijn staan?” Een groepje nog steeds erg enthousiaste testreizigers springt achteruit. Ook zij komen straks heelhuids terug van hun ‘schoolreis.’