Ricardo vervangt hier de filmsheet op Alexanderplein. Foto: Carolien Lindeman.
Leesduur 3 minuten

GVB is bijna zover: Is jouw halte al veranderd?

Het zijn nog subtiele aanpassingen in Amsterdam, maar misschien was het je al opgevallen. Hier en daar duiken de nieuwe tramlijnnummers op. Of zitten er bij zo’n grijze kast aan de kant van de weg twee jongens stil te werken. Het zijn GVB’s laatste voorbereidingen op de grote veranderingen in het OV-netwerk van 22 juli.

Tegelijk met de komst van de Noord/Zuidlijn, start het vernieuwde OV-netwerk. Ongeveer de helft van onze trams en bussen gaat anders rijden. Daarvoor zijn we deze week druk bezig in de stad.

Lijn 19 en 287

Fikri Cekici rijdt van hot naar her met zijn collega Ricardo Solano. “We vervangen vast de filmsheets,” vertelt Fikri. Hij staat op de halte Alexanderplein (bij het Tropenmuseum) en wijst naar boven. “Kijk, deze hebben we net vervangen.” Op het grijze blokje boven de tramhalte staat: 14, 19, 287. Het zijn onopvallende aankondigingen van grote veranderingen in ons OV-netwerk. In dit geval van de nieuwe lijn 19, en de verandering van de nachtbusnummers van de 700-serie naar de 200-serie.

Fikri en Ricardo bij de vervangen sheet op halte Alexanderplein. Foto: Carolien Lindeman.

Eerst bovenop de haltes van Amsterdam

“We vervangen eerst overal die filmsheets,” vertelt Fikri. We verwachten niet dat het verwarrend zal zijn, want de meeste mensen kijken niet omhoog als ze bij de halte komen.” Pas de allerlaatste dagen voor 22 juli gaan hij, Ricardo en hun vijf andere collega’s die door de stad rijden, ook de lijnennetkaarten en tijden in de haltes vervangen. Fikri: “Je ziet het, dat is wat makkelijker sleutel erin, omdraaien, kaart eruit en dan de nieuwe er weer in.” En dat bij 2300 haltes in Amsterdam.

De informatie in de displays in de halte volgt op het allerlaatste moment om verwarring te voorkomen. Foto: Carolien Lindeman.

Verkeerslichten en wissels

Verderop zijn GVB’ers Jordy Boelhouwers en Melvin Eveleens ook druk bezig. Jordy past op zo’n 150 plekken in de stad de verkeerslichten vast aan: “Ik laad de nieuwe software in de verkeersregelinstallatiekast (VRI), die stuurt de verkeerslichten aan. Melvin past in de wisselkast de informatie aan, zodat ook de wissels straks de juiste kant op gaan als een aantal trams aangepaste routes gaat rijden.” Ze werken samen omdat de verkeerslichten en wissels nauw met elkaar in contact staan.

Jordy en Melvin passen de verkeerslichten en wissels aan in de stad. Foto: Frank Hylkema.

Nachtelijke aanpassingen door GVB

Verreweg de meeste aanpassingen hebben de twee GVB’ers ruim voor 22 juli gedaan. “Het invoeren van de nachtbussen bijvoorbeeld,” zegt Jordy. “Die zijn qua nummer totaal anders, een bus met dat nummer kan dus niet nu al langsrijden en de VRI in de war schoppen. Hetzelfde geldt voor nieuwe tram- en buslijnen.” Maar bestaande GVB-lijnen die nu al op een deel van hun toekomstige route rijden of die kruisen, kunnen nog niet aangepast worden. Dat gebeurt op het allerlaatste moment: in de nacht van 21 op 22 juli.

© GVB november 2024