Op 22 juli startte de nieuwe dienstregeling van GVB. We zijn inmiddels een goede week op weg en stellen onszelf de vraag hoe deze eerste week is verlopen. Kon iedereen makkelijk zijn weg vinden, rijden alle lijnen op tijd en waar zijn eventueel klachten over? Dit en meer zullen we de komende periode steeds kort toelichten op deze site. Mark Lohmeijer, directeur techniek en operatie bij GVB: “We hebben een goede start gemaakt deze eerste week, maar aandachtspunten zijn er ook”.
Nagenoeg geen verstoringen bij de Noord/Zuidlijn
Om maar te beginnen met de kersverse metrolijn 52: hier hebben we in de eerste week slechts één langdurige verstoring gezien. Gedurende de hele week reden we vrijwel volgens de nieuwe dienstregeling. Op vrijdag 27 juli was er een verstoring op Zuid waardoor we ruim een half uur niet verder konden rijden dan Europaplein. Gemiddeld is over de hele week minder dan 0,7% van de ritten uitgevallen. Dat betekent dat van de 200 geplande ritten op een dag er maximaal één of twee uitvallen. Terugkijkend zijn we blij en tevreden met de prestaties van de Noord/Zuidlijn tijdens de eerste week na de start van de nieuwe dienstregeling.
We gaan nu voor de tweede keer met de Noord/Zuidlijn, maar eigenlijk als je heen en terug meetelt is dit de vierde keer. Ik vind het leuk dat hij zo snel gaat.” Eline: “Ja het is echt een feestje. We wonen op vijf minuten fietsen van station Noord. Ik vind het leuk dat jullie in de zomervakantie begonnen zijn. Al denk ik dat we vooral als het kouder is wel wat vaker gebruik gaan maken van lijn 52 om naar de stad te gaan. Nu fietsen we nog vaak, al doe ik dat met Nouria nog niet in het centrum. Dus dit bevalt goed. – Eline en Nouria
Nieuwe routes voor bus en tram
Veel routes van bussen en trams zijn veranderd sinds 22 juli. Voor al onze reizigers een spannend moment, maar ook voor onszelf. Anders dan de Noord/Zuidlijn was het voor de bussen en trams niet mogelijk om de nieuwe routes vooraf te testen: de bestaande dienstregeling stond dit in de weg. In de nacht van 21 op 22 juli moest er bovendien nog veel werk door ons verzet worden. Desondanks is de start ook voor bussen en trams soepel verlopen, al hebben we gezien en gemerkt dat het voor een aantal reizigers soms toch zoeken was.
We komen uit Libanon en zijn hier nu al vier dagen. Is dit jullie nieuwe metrolijn? Dat wisten we niet. Het enige dat we missen zijn aanwijzingen in het Engels. Maar we hebben er al vaak in gezeten en hij doet het goed.” Ali: “Ons hotel is vlakbij station CS, we vonden het heel handig dat hij zo naar de winkelstraat bij Rokin in de buurt gaat. En gisteren zijn we naar het Leidseplein gegaan via de halte Vijzelgracht. We gaan nu lokale lekkernijen uitproberen op de Albert Cuypmarkt. – Rachel, Ali en Bana
Geen vuiltje aan de lucht?
Het kan altijd beter, maar het klopt dat we voorzichtig optimistisch zijn over het verloop van de eerste week. Klachten waren er ook. Onder andere over niet-functionerende airco’s bij een aantal metro’s. Op de buslijnen 34 en 35 viel het op dat deze soms erg vol waren. Verder ontvingen we klachten over een ouder type tram op lijn 19 dat eerder dienst deed op de lijnen 16 en 24. Deze oudere voertuigen maken duidelijk wat meer lawaai en rijden minder comfortabel dan de veel nieuwere combino’s. Niet in de laatste plaats werkten de elektronische reisinformatieborden bij de haltes op station Noord niet.
Ik was net in Zaandam en ben afgezet bij station Noord. Ik woon in Driemond in Zuidoost. Normaal zou ik de bus naar station Zaandam hebben genomen, dan met de trein naar Amstel en dan de metro. Maar nu kon dit. Dit is mijn eerste rit. Het heeft wat gekost, maar dat weten we nu allemaal wel. Het ziet er ook goed uit. Ik heb jaren aan het ROC hier op station Noord gewerkt, dus het is wel bijzonder om hier even terug te zijn. Ik fietste dan altijd langs de Nieuwe Leeuwarderweg. Dit gaat een stuk sneller! – Tjark
Welke punten pakt GVB op?
De problemen met de airco’s in de metro hebben we in kaart gebracht en opgepakt. Repareren kon niet direct voor alle airco’s omdat dit ook betekent dat we deze voertuigen dan tijdelijk uit de dienst moeten nemen. Doordat we dit geleidelijk doen, zijn we daar nog niet klaar mee. Bij de lijnen 34 en 35 blijven we de komende tijd zorgvuldig volgen hoe vaak en op welke tijden deze het zwaarst belast worden zodat we passende maatregelen kunnen nemen wanneer dit nodig is. De problemen met de reisinformatieborden op Noord zijn voor een deel afgelopen week al opgelost. De resterende punten ten aanzien van de informatieborden wordt in de week van 6 augustus verholpen.
De klachten met betrekking tot lijn 19 kunnen we niet snel oplossen. Het is ouder materieel dat we niet op korte termijn vervangen zal worden. Wel zijn er extra social seats geplaatst zodat reizigers die wat slechter ter been zijn, makkelijker een zitplaats bij de in- en uitgangen vinden.