Leesduur 3 minuten

Nieuwe dienstregeling: de nacht ervoor

Vandaag is de nieuwe dienstregeling van start gegaan. Maar voordat we goed en wel konden gaan rijden, moesten we nog veel werk verzetten. Veel medewerkers van GVB, busbestuurders, technici en haltemedewerkers waren tot in de vroege uurtjes druk in de weer om de laatste hand te leggen aan de lopende voorbereidingen.

De grote wisseltruc bij bus

Om 23.00 uur wordt bij de garage Noord gestart met de grote bussenwissel. Die is nodig omdat door de veranderingen in de lijnen onder de nieuwe dienstregeling, veel gelede bussen nu elders in de stad nodig zijn. Praktisch gezien betekent dit dat er maar liefst 105 bussen vanuit herverdeeld moeten worden over de drie garages die GVB in beheer heeft (Noord, Zuid en West). Andersom moeten er natuurlijk ook (andere) bussen terug. Met zo’n 10 busbestuurders wordt er af- en aangereden totdat alle bussen op de juiste plaats staan.

Wegrijdende bussen bij garage Noord

Wegrijdende bussen bij garage Noord

Up-to-date halte-informatie

Fikri is met zijn team op zaterdagmiddag nog druk met het wisselen van de halte-informatie. Hij vertelde al eerder over zijn werkzaamheden op deze site. Hij is dan iij al dagen bezig en moet hard doorwerken met zijn collega’s om alles op tijd af te hebben. In totaal zijn dan 2300 haltes aangepast. Wanneer de nieuwste lijndiensten zijn opgehangen op het Buikslotermeerplein vraagt een reiziger of zijn bus niet meer komt? Op zaterdag nog wel, maar vanaf zondag 22 juli niet meer, weet Fikri te vertellen. Althans: niet meer bij deze halte.

Aanpassen van de halte-informatie op het Buikslotermeerplein

De allerlaatste halte op het Buikslotermeerplein werd op zaterdagmiddag aangepast

Aanpassen van de wissels

Op het Leidseplein wordt hard gewerkt door Lassana Diomande en zijn collega om de wissels om te zetten. Ook hier wordt tot in de vroege uurtjes doorgewerkt zodat de eerste trams op zondagochtend de juiste route kunnen rijden. Het gaat in totaal om zo’n 100 wissels. Op het Leidseplein is het nog gezellig druk wanneer we beide collega’s treffen. Af en toe vraagt een toerist of caféganger wat beide mannen precies aan het doen zijn aan de kant van de weg. De sfeer is gemoedelijk en de temperatuur aangenaam. De werkzaamheden verlopen voorspoedig.

Verkeersregelinstallaties

Jordy Boelhouwers rijdt de hele stad door voor het aanpassen van wat we bij GVB noemen: de verkeersregelinstallaties, kortweg VRI’s. In Amsterdam hebben we er maar liefst 385 stuks van. Samen met de gemeente worden deze installaties aangepast op het nieuwe lijnnennet. De VRI’s zorgen ervoor dat de verkeerslichten de juiste instructies geven aan de passerende wagens. Wanneer we langskomen is het al 3.00 uur in de nacht. Jordy moet dan nog flink doorpezen om alles op tijd af te krijgen. Zijn humeur lijdt er niet onder. “Een pittig nachtje, dat wel”, lacht hij ons toe, en gaat onverstoorbaar verder met zijn werk.

© GVB april 2024