Foto: Gé Dubbelman
Leesduur 4 minuten

Komkommertijd voor het Amsterdamse OV?

De nieuwe dienstregeling is nu vier weken een feit. De Noord/Zuidlijn rijdt en de helft van onze tram- en buslijnen rijdt anders. Het gaat boven verwachting goed, maar wij blijven alles nauwlettend in de gaten houden en passen aan waar nodig.

De grootste verstoring tot nu toe op de Noord/Zuidlijn is nog steeds die van vrijdag 27 juli. Toen reden we ’s ochtends vroeg ongeveer anderhalf uur niet op de gehele route van de lijn. Wij reden een poosje alleen tussen Noord en Europaplein, daarna alleen tussen Noord en Vijzelgracht en tot slot een korte tijd helemaal niet.

Nog geen reizigers in pendelbussen

Opmerkelijk aan deze verstoring was dat het verschillende, kleine incidenten achter elkaar waren, die ook weer snel waren opgelost. Dat gebeurde telkens zo snel dat de pendelbussen die we hadden ingezet om reizigers te vervoeren, weer ongebruikt teruggingen. De uitdaging deze dag zat hem vooral in onze communicatie naar reizigers.

Jacqueline reist regelmatig met lijn 34.

‘Ik woon in Noord en nam altijd de 33 als ik de stad inging. Eerst was ik bang dat als de Noord/Zuidlijn ging rijden ik naar station Noord moest lopen. Maar ik kan gewoon met lijn 34 en dat is hartstikke fijn. Ik ben op zich wel tevreden. Ook dat ik nu niet meer de hele rit met de bus maak. Dit is veel sneller, je staat niet meer stil in de IJtunnel of op de Piet Heinkade.’

Goed voorbereid op storingen

We zijn nog steeds voorbereid op eventuele storingen van de Noord/Zuidlijn. De pendelbussen staan opgesteld. Ook staan we klaar om lijn 24, die bovengronds een groot deel van de route van de Noord/Zuidlijn rijdt, te versterken. En we hebben allerlei manieren om reizigers te informeren in het geval van zo’n storing.

Een rustige zomer

Op dit moment zitten we in de tweede rustige week van de zomervakantie. Bij tram en bus  gaat het goed. Natuurlijk gebeurt er weleens wat, maar de nieuwe dienstregeling en de veranderde routes zijn daarvan niet de oorzaak.  Het zijn de reguliere dagelijkse uitdagingen van het OV in een drukke stad, denk bijvoorbeeld aan auto’s op de trambaan.

Obadiah is niet altijd even blij met lijn 37.

‘Ik woon in Noord en neem nu altijd de 37 van de Volendammerweg naar station Noord en terug. Elke dag, voor mijn werk. Maar op de Volendammerweg is hij vaak te laat of komt er eentje niet. Daar ben ik niet blij mee, en ik hoop echt dat jullie dat verbeteren!’

Klachten en vragen

Krijgen we dan helemaal geen klachten? Onze Klantenservice ontvangt vooral veel vragen: hoe kom ik van A naar B? Waar kan ik het beste overstappen? Stopt lijn X nog op halte Y? En daarnaast zijn er nog steeds de punten die in de eerste weken van de nieuwe dienstregeling al naar voren kwamen: klachten over het oudere type tram op lijn 19, en de buslijnen 34 en 35 die soms als erg vol worden ervaren.

Voorbereiden op winterdienstregeling

We kunnen, nu we een poosje rijden, de eerste cijfers analyseren en zien hoe het hele Vervoerplan presteert. Hiermee kunnen we dan kijken of onze voorbereidingen voor de winterdienstregeling voldoende zijn. Die gaat namelijk op zondag 2 september in, als weer bijna iedereen terug is van vakantie. Kortom, het is zeker geen komkommertijd voor ons!

Sharon en Fabian vonden het prima toeven in onze bussen.

‘We komen uit Duitsland en waren op vakantie. Vanaf camping Zeeburg hebben we net lijn 37 naar station Noord genomen, nu gaan we met lijn 36 door naar Sloterdijk. Wij weten natuurlijk niet hoe het eerst was, maar we vinden de bussen prima. Beter dan in Duitsland, al hadden we nog wel een beetje een probleem met inchecken. We zijn in ieder geval alleen maar vriendelijke chauffeurs tegengekomen.’

© GVB april 2024