De dynamische borden op de perrons geven aan dat er elke zes minuten een metro komt. Foto: Grace Dechène.
Leesduur 3 minuten

Toch goed op weg met alternatieve reisinformatie

Reis je straks op de Noord/Zuidlijn, dan geven de elektronische informatieborden op de perrons en de reisinfo-apps nog niet exacte tijden weer. Daarom hebben we maatregelen getroffen. Wanneer je reis niet volgens plan verloopt, zorgen we dat je toch snel je weg kunt vervolgen.

“De Noord/Zuidlijn is straks natuurlijk een aanwinst voor onze stad. Maar we weten door alle testritten dat in de eerste periode niet alles volgens het boekje zal verlopen. Ook niet onze reisinformatie,” vertelt GVB’s manager Reizigerscommunicatie Henk Pieters.

Elke zes minuten

De software die onze reisinformatiesystemen aanstuurt, werkt nog niet naar behoren. Henk: “Daarom is het bij de start van de nieuwe dienstregeling nog niet mogelijk om exact op de minuut aan te geven wanneer de volgende metro komt. Gelukkig rijdt de metro overdag om de zes minuten. Dit geven de informatieborden ook aan waardoor je nooit lang hoeft te wachten.”

Tijdens je reis

Kom je tijdens een rit stil te staan op een Noord/Zuidlijnstation, dan zorgen we voor goede informatie in de metro, op het perron en in de omgeving van het station. “In de metro wordt informatie omgeroepen. Op de displays op het perron en in de metro verschijnen tekstberichten. En onze servicemedewerkers zijn er om al je vragen te beantwoorden,” vertelt Henk. “Zij delen bij bepaalde verstoringen ook flyers uit met alternatieve reisopties.”

Op weg naar de Noord/Zuidlijn

Ook als je op weg bent naar de Noord/Zuidlijn helpen we je graag verder. Henk: “In samenwerking met collegavervoerders EBS, Connexxion en NS proberen we je al zoveel mogelijk van tevoren te informeren over problemen op een deel van de lijn. Bijvoorbeeld door reisinformatie om te roepen in de bus zodat je de tijd hebt om een nieuwe reis te plannen. Ook kunnen we in de reisplanner de Noord/Zuidlijn tijdelijk uit de opties halen. Dan wordt deze niet getoond in een reisadvies zodra er een verstoring is van de hele lijn of op station Noord.”

We staan voor je klaar

Natuurlijk willen we zo snel mogelijk ook dynamische reisinformatie aanbieden op de Noord/Zuidlijn. Hier werken we samen met onze partners hard aan. “Met de inzichten van nu verwachten we tot eind dit jaar nodig te hebben om de belangrijkste kinderziektes in het systeem op te lossen,” stelt Henk. “Daarom vragen we je ook om je reis nog niet te strak te plannen. Verder staan we tot die tijd met extra mensen klaar om je, ook bij een verstoring, alsnog op je bestemming te krijgen.”

 

© GVB 2018