In de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 mei 2019 maakte de eerste nieuwe 15G tram zijn eerste meters op het Amsterdamse tramnetwerk. Vanuit onze Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen reed het voertuig – op lage snelheid – over een leeg tramnetwerk. De nachtelijke testritten doen we namelijk buiten de normale dienstregeling om, dus zonder andere trams. Inmiddels zijn de testen in volle gang.
Begeleiding
De 15G (test)tram krijgt begeleiding tijdens de testritten door de stad. Een speciaal begeleidingsteam rijdt achter het voertuig aan. Het testteam bestaat naast GVB medewerkers ook uit techneuten van fabrikant CAF. Zij kennen dit type tram door en door. Elke eventuele technische storing onderweg kunnen zij verhelpen. Het testteam gaat (bijna) elke nacht op pad om alle nachtelijke testritten uiterst gecontroleerd en voorzichtig uit te voeren.
Interviews
In eerder verschenen interviews vertellen 15G projectmanager Esther Tolner en 15G testmanager Sjir Boesten alles over respectievelijk deze nachtelijke testritten en alle testscenario’s. Op deze pagina vind je een foto- en video impressie van de eerste nachtelijke testritten. En hier vind je de video die gemaakt is door de opdrachtgever van de nieuwe voertuigen, de Vervoerregio Amsterdam. Tijdens de eerste week wordt het hele tramnetwerk op bereikbaarheid en werking getest. Van elk stukje spoor moeten we zeker weten dat we niets raken en overal vrije ruimte hebben. Vandaar dat je op de foto’s speciaal veiligheidspiepschuim aan de tram bevestigd ziet. Uiteraard wordt dit na het testen verwijderd.
Eerste meters van de nieuwe 15G tram op het spoor van Diemen naar Amsterdam
De nieuwe 15G tram op Roeterseiland
De Leidsestraat bezien vanuit de bestuurderscabine van de 15G tram
De tweede testnacht reed de 15G tram onder meer bij Centraal Station
Volg ons op Twitter voor meer foto’s en filmpjes over de nieuwe 15G tram en de testen. Eerder verschenen updates en andere relevante info vind je op: gvb.nl/nieuwetram