Een mondkapje is verplicht in het ov en op haltes, perrons en stations
Leesduur 3 minuten

OV-protocol zorgt voor duidelijkheid voor reizigers, ov-personeel en vervoerders

Het versoepelen van de coronamaatregelen en de heropening van onderwijs en andere sectoren heeft consequenties voor het openbaar vervoer in ons land. De ov-bedrijven hebben daarom samen met de overheid gewerkt aan een OV-protocol. Hierin staan de maatregelen om verantwoord te kunnen reizen. Wat mogen reizigers en ov-personeel van elkaar verwachten? Hoe moet iedereen zich gedragen en welke maatregelen worden op stations, haltes en in voer- en vaartuigen getroffen? OV-NL maakte dit, als vertegenwoordiger van alle ov-bedrijven, op 14 mei bekend.

Hoofdlijnen OV-protocol

Lees hier het persbericht van OV-NL voor het overzicht. De hoofdlijnen van het OV-protocol zijn:

  • Openbaar vervoer blijft alleen voor noodzakelijke reizen. Reizigers worden opgeroepen zoveel mogelijk buiten de spits te reizen en drukke plekken te mijden.
  • 1,5 meter afstand bewaren blijft zoveel mogelijk op stations en bij haltes gelden. En ook in de trein, bus, tram, metro en (veer)boot blijft voldoende afstand bewaren de norm.
  • Per 1 juni geldt de verplichting een mondkapje te dragen in het OV. Het gaat om niet-medische mondkapjes zonder filter (bijvoorbeeld van katoen) die de reiziger zelf moet verzorgen en tijdig, dus voor het instappen, op moet zetten. OV-medewerkers krijgen van hun werkgever goedgekeurde mondkapjes (niet-medische).
  • Vervoerders bereiden hun dienstregelingen voor vanaf 1 juni. Van 1 juni tot september rijdt een maximale dienstregeling die het mogelijk maakt ongeveer 40% van het aantal reizigers te vervoeren. Waar nodig, volgt maatwerk per vervoerder, zodat reizigers zoveel mogelijk afstand van elkaar kunnen houden.
  • In voertuigen worden maatregelen genomen om reizigers te helpen voldoende afstand te bewaren. De maatregelen zijn aangepast aan het type voertuig. Dit betreft maatwerk en wordt de komende weken per vervoerder verder uitgewerkt en gecommuniceerd. Overigens zijn dit hulpmiddelen en blijft het de verantwoordelijkheid van de reizigers zelf om voldoende afstand te bewaren.
  • Ook in coronatijd willen de ov-bedrijven gastvrij zijn, waarbij service en verantwoord reizen het uitgangspunt zijn. Conducteurs en bestuurders hebben geen handhavende taak. Zij houden toezicht en maken reizigers attent op de specifieke coronaregels, zoals afstand houden en het dragen van een mondkapje. Als mensen zich niet aan de voorschriften houden, kunnen ov-handhavers een boete uitschrijven.

Uitwerking

Hoewel veel duidelijk is, is er nog een aantal punten die op dit moment verder uitgewerkt worden. Dat geldt ook voor GVB. We raden je aan om onze website, gvb.nl, in de gaten te houden voor actuele updates en informatie over onze dienstregeling.

Handige links

  • Lees hier het hele protocol ov en hier de Kamerbrief.
  • De veelgestelde vragen over reizen met het ov op Rijksoverheid.nl lees je hier.
  • Ook over het gebruik van mondkapjes zijn veelgestelde vragen opgesteld door Rijksoverheid.nl. Bekijk ze hier.

© GVB november 2024