GVB heeft op 13 juli 2020 de vergunning voor de ingebruikname van de nieuwe 15G trams ontvangen. Deze zogenoemde Indienststellingsvergunning is verleend door de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. Een prachtige mijlpaal na alle uitvoerige testen die het afgelopen jaar gedaan zijn met een aantal van deze nieuwe trams. Bij de testfase waren ook veiligheidsadviseurs van de gemeente, en bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) betrokken. Het gaat hier om de vergunning voor niet-gekoppeld rijden met de 15G tram. De vergunningaanvraag voor gekoppeld rijden (twee trams aan elkaar gekoppeld) loopt nog. Dit is een apart traject. De nieuwe 15G trams komen van de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop gebeurt met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam.
Vergunning
De vergunning die is verleend, is een type-vergunning. Dit betekent dat op basis van de veiligheidsbewijsvoering van het eerste voertuig van dit type, een vergunning is verleend. Voor de overige voertuigen van dit type worden daarna – op basis van een conformiteitsverklaring, die aantoont dat ze hetzelfde zijn als het eerste voertuig, vergunningen verleend. Het voertuig voldoet aan alle wettelijke toelatingseisen zoals die gesteld worden in de Wet lokaal spoor. Nu deze Indienststellingsvergunning verleend is, staat de weg dus vrij voor GVB om reizigers te gaan vervoeren met de nieuwe 15G tram.
Erik Bouma (Hoofd Vergunningen, Toezicht en Handhaving bij Metro en Tram, gemeente Amsterdam) overhandigt de Indienststellingsvergunning aan Esther Tolner (Projectmanager 15G, GVB) en Vincent de Graaff (Manager GVB Activa)
Lijn 25
De nieuwe 15G trams gaan in elk geval vanaf eind 2020 met reizigers de dienstregeling in op lijn 25, de vernieuwde Amstelveenlijn. Voor die tijd wordt er nog uitvoerig getest op de Amstelveenlijn zelf. Dat gebeurt door het indienstellingsteam van de Amstelveenlijn, tijdens de ‘test en oefenperiode’. Het is mogelijk dat we voor die tijd ook een aantal nieuwe 15G trams op een andere, bestaande lijn(en) in de stad inzetten. Mocht dat het geval zijn, melden we dat zoveel mogelijk op onze website en social media kanalen.
@GVBnieuws
Inmiddels zijn er, op het moment van schrijven, 11 nieuwe 15G trams in Nederland. Op 2 juli rolde grootwagennummer 3011 van het transport op het inzetspoor in Diemen. Op 9 juli volgde grootwagennummer 3022. Tram 3001 is nog in Spanje voor wat aanpassingen, maar komt uiteraard ook weer terug naar Nederland. De 15G trams blijven de komende periode druppelsgewijs binnenkomen. Telkens als een nieuwe tram aankomt vanuit Spanje, melden we dat op ons @GVBnieuws twitteraccount.