Gitti Meeuwis (r) toont het nieuwe concept van de lijnenkaart aan de taalambassadeurs.
Leesduur 3 minuten

Betere reisinformatie voor laaggeletterden

Je weg vinden in het openbaar vervoer is niet voor iedereen altijd even makkelijk, zeker niet wanneer lezen bijvoorbeeld wat lastiger voor je is. Om die reden bezochten 5 taalambassadeurs GVB om tips te geven over reizigerscommunicatie. Eén van hen merkt op over de lijnenkaart: “wat een kleine lettertjes, het lijkt wel een bijsluiter van medicijnen!”

Taalambassadeurs zetten zich in

Lezen is voor sommige mensen moeilijk. In Amsterdam zijn er ongeveer 150.000 van de inwoners laaggeletterd. Zij hebben moeite met taal en kunnen lastig lezen en schrijven. De taalambassadeurs zijn als volwassenen weer de schoolbanken in gegaan om de taal te leren. Er ging een wereld voor hen open. Ze zijn ervaringsdeskundigen en als testpanel helpen ze bedrijven om communicatie zo toegankelijk mogelijk te maken.

Hoe reis je met GVB als je niet goed kan lezen?

Dat wisselt per persoon, maar de meesten vragen aan mensen voor tips. Fatiha geeft aan: “Ik laat het adres waar ik heen moet zien aan de chauffeur en vraag of hij me wil roepen. Ik zit naast hem, zodat hij me niet vergeet.” Een ander geeft aan dat hij hulp vraagt bij een loket of aan reizigers op straat. Dicky: “tegen een medewerker in uniform zal ik eerder zeggen: “hé ik snap het niet, kan je me helpen”? Het is hun werk.”

Uitsnede uit de concept-lijnenkaart. Opvallende verschillen met de oude kaart: minder details, afzonderlijke lijnen worden grafisch weergegeven en het kleurgebruik is zachter.

Uitsnede uit de concept-lijnenkaart. Opvallende verschillen met de oude kaart: minder details, afzonderlijke lijnen worden grafisch weergegeven en het kleurgebruik is zachter.

Tips voor GVB

Mensen die laaggeletterd zijn lezen woord voor woord en zin voor zin. Het is veel lastiger om het overzicht te houden. Het testpanel vindt de concept-lijnennetkaart handig en vol nuttige informatie. “Het is super handig dat alle informatie er op staat, zelfs met adressen van bijvoorbeeld het ziekenhuis.” Gitti Meeuwis, communicatie adviseur bij GVB, introduceert een nieuw conceptontwerp van de kaart met duidelijke kleuren. De reacties zijn positief. “Een verbetering, veel duidelijker!” Er zijn ook zeker tips. Zo vinden sommigen het net een ansichtkaart uit de Noord-Zuidlijn. Ook wordt niet herkend dat je informatie kan lezen bij foto’s. Het is een uitdaging om zo veel informatie op één lijnennetkaart tot je te nemen. “Wat een kleine lettertjes, het lijkt wel een bijsluiter van medicijnen!” Duidelijke kleuren, icoontjes en kaders kunnen helpen om de folder nog duidelijker te maken. Trudy: “dat GVB aandacht heeft voor laaggeletterden, dat vind ik echt een topper.”

Vervolg

De tips die we hebben ontvangen van de taalambassadeurs is zeer waardevol. Mede op basis hiervan willen we bekijken wat we aanvullend kunnen doen om de toegankelijkheid van de lijnenkaart te verbeteren. In maart 2019 verschijnt de nieuwe lijnenkaart die opgehaald kan worden bij onze Service & Tickets punten in de stad of via onze serviceteammedewerkers die op wisselende plaatsen in de stad te vinden zijn.

© GVB 2018