Foto: Gé Dubbelman.
Leesduur 3 minuten

Bonusscenario boven de grond

Een Noord/Zuidlijn die een paar uur niet rijdt of niet alle stations aan kan doen. Het gaat gebeuren en daar willen we op voorbereid zijn. Binnenkort staat daarom een van onze testritten in het teken van ons ‘plan B,’ ook wel het Beheersplan Vervoerplan Noord/Zuidlijn.

“Ook als de Noord/Zuidlijn na 22 juli tijdelijk niet rijdt, willen we onze reizigers nog steeds van A naar B brengen,” vertelt GVB’er Pieter Marijt. “Daarom hebben we het beheersplan gemaakt: hier staat precies in wat we doen als de Noord/Zuidlijn niet rijdt. Natuurlijk willen we dat ook testen.”

Goed voorbereid op plan B

Daarom hebben we een enige tijd terug een extra testscenario aan onze testritten toegevoegd: een test van het beheersplan. Net als de verschillende scenario’s die ondergronds kunnen gebeuren, wordt dit bovengrondse scenario ook getest tijdens de Noord/Zuidlijntestritten.

De testrit begint zoals elke normale testrit gewoon op Centraal Station. Foto: Gé Dubbelman.

Normale testrit op de Noord/Zuidlijn

Pieter: “Het gebeurt als onderdeel van een normale Noord/Zuidlijntestrit. Maar dan zijn testreizigers niet klaar als ze bij de uitgang van het metrostation zijn; ze krijgen namelijk nog een opdracht mee. Afhankelijk van waar ze zijn kan dat zijn dat ze dan naar CS of Noord moeten reizen terwijl de Noord/Zuidlijn niet rijdt. De pendelbussen staan dan voor ze klaar. Uiteraard krijgen testreizigers na het scenario nog volop de kans om over de Noord/Zuidlijn te reizen.”

Heel veel testen

Voor ons is het weer best een spannend scenario. We moeten zorgen dat een groep van maar liefst 500 reizigers, in plaats van met de Noord/Zuidlijn met de pendelbus op hun bestemming komen. We letten dan ook op een hoop zaken: werkt de reisinformatie? Worden servicemedewerkers goed ingezet? Werkt de inzet van de pendelbussen? Doen de systemen in de bussen het goed? Staat de juiste informatie op de schermen? Weten testreizigers in deze situatie waar ze heen moeten? Weten onze collega’s van de verkeersleiding wat zij moeten doen?

Tijdens de testrit worden GVB’ers ook op de proef gesteld: weten ze wat ze moeten doen? Foto: Gé Dubbelman.

Ook Connexxion en EBS

Ook belangrijk, is er goed contact met de verkeersleidingen van streekvervoerders EBS en Connexxion? Zij kunnen bij een stremming van de Noord/Zuidlijn reizigers al vroegtijdig informeren. Veel van hun reizigers stappen in Noord namelijk over op de Noord/Zuidlijn. Tijdens de test houdt GVB’s verkeersleiding dus ook nauw contact met die van EBS en Connexxion.

Leuk en complex

Pieter: “Dit is wel een van de leukere en complexere testen die we gaan doen. We testen hem één keer, zo hebben we nog genoeg tijd om verbeteringen door te voeren.” Welke testrit het zal zijn kan hij nog niet verklappen: “Dat moet net als met alle andere testritten geheim blijven, laat je dus vooral verrassen!”

Wel vaker staan testreizigers bovengronds, maar niet eerder hoefden ze dan met een pendelbus verder te reizen. Foto: Gé Dubbelman.

 

© GVB 2019