Fred Suidgeest, busbestuurder, is enthousiast over de nieuwe, elektrische bus. De eerste kilometers heeft hij er inmiddels opzitten. Hij licht toe: “het grootste verschil met de dieselbus is dat deze rustiger en comfortabeler is. Je hebt niet meer het geluid van een dieselbus. Het opladen van zo’n bus is vrij makkelijk. Je moet de bus op de goede plaats neerzetten om de pantograaf contact te laten maken met de oplaadplaat die boven de bus hangt”.
Opladen nieuwe bus in 6 minuten
Tim van Muijden, projectmanager bij de gemeente Amsterdam, was nauw betrokken bij de laadinfra op Sloterdijk. Tim legt uit: “We hebben 7 laadplekken aangelegd op Sloterdijk voor de komst van de elektrische bussen. In de toekomst willen we er nog eens drie toevoegen. De bussen kunnen hier in ongeveer 6 minuten worden opgeladen. Samen met GVB zijn we de bussen en de laadapparatuur nu uitgebreid aan het testen. De gemeente, de Vervoerregio Amsterdam en GVB werken zo nauw samen om elektrische bussen te introduceren in Amsterdam. Zo leveren we een bijdrage aan de luchtkwaliteit en leefbaarheid van de stad”.
Hoe verloopt het testen?
“De periode tot en met maart hebben we hard nodig om alle 323 busbestuurders op te leiden”, vertelt Lisanne van den Hof, projectleider. “Het is als met een nieuwe auto: het is wennen aan de positie van alle knoppen en opties. De bus beschikt over veel apparatuur, zoals een kassa, communicatie- en informatiesysteem, bediening van de deuren en meer. Dat werkt in de nieuwe bus volledig anders omdat alles is samengebracht in één bedieningsscherm. Tijdens het testen zijn we wel tegen een paar punten aangelopen. Zo zien we bijvoorbeeld nog wat fouten in het programma dat weergeeft welke laders eventueel in storing zijn. Daarnaast zien we dat de hulpmiddelen om de bus juist uit te lijnen ten opzichte van de laadkap, beter kan. Natuurlijk gaat er ook veel goed. Bestuurders zijn erg te spreken over het rijcomfort en het aantal laadstoringen is ons alleszins meegevallen tijdens het testen!”