Werkzaamheden Sloterijk
Leesduur 2 minuten

Bushaltes Sloterdijk aangepast voor elektrische bussen

De haltes J, K, L en M op Station Sloterdijk worden verbouwd voor de komst van de elektrische bussen. In totaal komen er zeven laadplekken voor de elektrische bussen, vier haltes als laadplek en nog eens drie extra op de bufferstrook. De haltes worden, net als op Garage West, voorzien van laadinfra. Projectmanager Tim van Muijden van de gemeente Amsterdam: “De bussen laden ’s nachts op in de garage, maar toch zullen ze ook tussentijds de accu moeten bijladen. Dat gebeurt tijdens de dienstregeling tussen de ritten door op de haltes op Station Sloterdijk.”

Laadkappen en laadpalen

Van Muijden: “De werkzaamheden zijn in volle gang. Van achter het eindpunthuisje op het Carascoplein worden grote kabels naar de haltes getrokken. Op de haltes zelf komen laadpalen die contact maken met de bussen tijdens het laden. Het gaat om de haltes die helemaal achteraan op het busplatform liggen. ”

Halverwege december eerste bussen verwacht

“Halverwege december zijn de haltes klaar. En dan moeten we nog even geduld hebben, want half januari komen de eerste bussen pas bij Garage West aan”, aldus Van Muijden. “Zowel de bussen als de laadapparatuur op de haltes testen we uiteraard uitgebreid.” Als alles volgens plan loopt kunnen we begin februari testen met reizigers. Vanaf april 2020 rijden de lijnen 15, 22, 61 en 222 volledig elektrisch met 31 elektrische bussen.

Luchtkwaliteit en leefbaarheid

Gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB werken nauw samen om uitstootvrije bussen te introduceren in Amsterdam. Het doel is om de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad verder te verbeteren. Gezamenlijk realiseren en financieren zij dit project. Naast het terugdringen van de CO2-uitstoot is een belangrijke volgende stap het verder verduurzamen van het OV. Hierin is afgesproken om in 2025 het Amsterdamse busvervoer Zero Emissie busvervoer te maken.

© GVB april 2024