Marijke en Marcelien tijdens hun testrit. Foto: Gé Dubbelman.
Leesduur 4 minuten

De Huishoudbeurs oefenen in mei

Dringen op het metrostation, je enorme tas meeslepen of je in je rolstoel een weg banen door de menigte naar de lift. Het was even heel druk op station Europaplein. GVB testte crowd control op de Noord/Zuidlijn: hoe gaan we het beste met een menigte om?

Het blijft bijzonder voor ons om een Noord/Zuidlijnperron voor het eerst vol te zien staan met mensen. Dat geldt zeker voor station Europaplein. Dit station ligt bij de RAI waar vaak grote congressen en beurzen worden gehouden. Hier zal het na 22 juli vaker druk zijn.

Met duizend op het perron

Begin mei oefenden we hier dan ook vast met een grote groep. Maar liefst duizend testreizigers dromden over het perron, langs de poortjes, over het Europaplein (het plein zelf, niet het station) weer terug via de poortjes, het station in. Twee keer maakten ze deze cirkel.

Gestaag stroomt het perron weer leeg. Foto: Gé Dubbelman.

Net echt

Het is dringen, zo ervaren ook Ton Blans en Casper Schmit die in hun elektrische rolstoel meedoen aan de test. Zij staan te wachten tot de grootste menigte voorbij is. Ton: “Het gaat tot nu toe goed, ik kan komen waar ik wil zijn.” Casper is kritischer: “De liftdeuren sluiten te snel.” Het voelt ook net zoals in de bestaande metro, vindt hij: “Testreizigers laten je helaas niet even rustig de metro in gaan, ze stappen voor je in en daarna moet je nog maar een plekje zien te vinden. Het is in ieder geval wel net echt.”

Ton Blans en Casper Schmit wachten even tot de grootste menigte weg is. Foto: Gé Dubbelman

Drukker dan normaal

Terwijl Ton en Casper staan te wachten in het station, zijn veel testreizigers al boven. Marijke en Marcelien bijvoorbeeld, ze lopen rustig naar het verzamelpunt. “Het is wel een beetje drukker dan normaal,” merkt Marijke op. “Ik reis vaak met de metro. Het leek me leuk om mee te testen, ik heb er speciaal voor vrij genomen. Ik woon in Haarlem, maar werk in Amsterdam en ga de Noord/Zuidlijn zeker gebruiken. Ik kijk ernaar uit dat hij gaat rijden.”

Het plein boven station Europaplein staat flink vol. Foto: Gé Dubbelman.

Medewerker Monica Homma probeert de menigte zo goed mogelijk te informeren. Foto: Gé Dubbelman.

Opstoppen met opzet

Terug op het station is er een flinke opstopping voor de poortjes. Onder andere testreiziger Wouter Benard staat de boel op te houden. Hij verontschuldigt zich: “We moeten doen alsof we een kaartje kopen om een opstopping te veroorzaken. Het lijkt wel een schoolreisje!”

Zoveel mensen

Michel Langemeijer en zijn vader Paul zijn door de poortjes gekomen en staan te wachten voor ze verder het perron op kunnen lopen. Michel: “Ik ben verbaasd dat er zoveel mensen op een testdag zijn. Dat had ik niet verwacht. Wat me tot nu toe vooral is opgevallen, is dat de omroep in de metro en het perron slecht te verstaan zijn, dat kan nog beter.”

Michiel en zijn vader Paul hebben nog genoeg lol, ondanks de drukte. Foto: Gé Dubbelman.

Echt heel veel lopen

Dan is het tijd voor een laatste rondje naar buiten. Ama Marfa is er wel klaar mee. Ze staat geduldig te wachten tot ze het station weer in mag en zegt eerlijk: “Het is wel leuk om mee te testen, maar het is ook echt veel lopen.” Iedereen stroomt weer het perron op en het verlossende woord klinkt: “Tijd om vrij te reizen op de Noord/Zuidlijn!” In een mum van tijd is station Europaplein weer leeg.

Ama Marfa kan niet wachten tot ze gewoon vrij mag reizen op de Noord/Zuidlijn. Foto: Gé Dubbelman.

© GVB 2019