Bij Velsen vond op 20 mei een 24-uurs test plaats met de nieuwe elektrische pont, de NZK Pont 100.
Leesduur 2 minuten

Elektrische NZK Pont 100 volop aan het testen

Gisteren, donderdag 20 mei, vond de 24-uurs test plaats met de nieuwe elektrische pont, de NZK Pont 100. Gedurende bijna een etmaal voer de pont in Velsen zonder reizigers, maar wel in de schaduw van de huidige ponten in de dienstregeling. Programma-manager Casper van der Werf van GVB is positief over de 24-uurs test: “Het ging goed. Er zijn tijdens de test wel wat storingen naar boven gekomen welke moeten worden opgelost, maar daar doe je de test ook voor. We hebben ontzettend veel data verzameld en dat gaan we nu bestuderen. Als er punten zijn die we kunnen verbeteren, dan doen we dat voordat we eind juni de echte duurtest houden. Dan gaat de pont 7 dagen in de schaduwdienstregeling varen, wederom zonder reizigers. Dit doen we om de betrouwbaarheid van de pont te testen.”

Allerlei verschillende testen

Sinds de pont eind april vanuit de werf van Holland Shipyards Group naar de Ponthaven in Amsterdam voer, is er eigenlijk non-stop getest. Casper: “We zijn begonnen met het testen van alle systemen, want we hebben gelijkrichterstations aan de wal en laadarmen. Ook dat moet allemaal met elkaar communiceren. Die zijn eerst afzonderlijk van elkaar getest, daarna zijn ze samen getest. Hierna volgde de integratietesten. Dan kijken we of het hele pakket goed op elkaar is afgestemd: van schip naar laadarm naar de behuizing (de gelijkrichterstations) en naar de verkeersleiding.

Ook bij Buitenhuizen en Zaandam testen

Reizigers moeten helaas nog even geduld hebben voordat zij met de pont over kunnen. Casper: “We testen niet alleen in Velsen. Er zal de komende maanden ook nog in Buitenhuizen en Zaandam getest worden, want ook daar moeten we kijken of alles goed werkt. De drie verbindingen staan los van elkaar. En ook alle schippers moeten nog opgeleid worden om met deze nieuwe schepen te varen. En onze Technische Dienst moet ook klaargestoomd worden om goed onderhoud te kunnen plegen. Kortom: we zijn op de goede weg, maar het zal pas in het vierde kwartaal van dit jaar zijn dat het schip écht in de dienstregeling gaat varen met reizigers. Mocht het eerder zijn, dan laten we dat uiteraard weten!”

NH Nieuws was gister bij het testvaren en maakte deze reportage.

© GVB april 2024