Jeroen Vlaming, planner dienstregeling bij GVB
Leesduur 3 minuten

De geboorte van een dienstregeling

Je denkt er niet over na. Je weet niet beter of er is een dienstregeling voor uiteenlopende lijnen in de stad die je brengt waar je naartoe wilt. Maar hoe komt een dienstregeling eigenlijk tot stand? We spreken met Jeroen Vlaming, planner dienstregeling bij GVB. Samen met zijn collega’s is hij al maanden bezig met de nieuwe winterdienstregeling die op 9 december aanstaande ingaat.

“Eigenlijk zorgen wij er met onze afdeling voor dat alles iedere dag weer klopt, ook als we onze standaardroute tijdelijk niet kunnen rijden”, zo legt Jeroen uit. “Twee keer per jaar brengen we een standaarddienstregeling uit: de zomer- en winterdienstregeling. De dienstregeling wordt gebouwd op basis van het vervoerplan dat wij maken en ter goedkeuring voorleggen aan onze opdrachtgever, de Vervoerregio Amsterdam (VRA). De dienstregeling is eigenlijk een detaillering van het vervoerplan.”

Het verwerken van omleidingen gaat eigenlijk bijna altijd goed, maar we moeten er goed ons hoofd bij houden.

Jeroen Vlaming, planner dienstregeling

Wat maakt een dienstregeling een dienstregeling?

“Bij een dienstregeling gaat het niet alleen om de route van een lijn, maar ook om de precieze rijtijden, de frequentie en de wachttijden”, zo vervolgt Jeroen. “Dan zijn er nog de zogenaamde dagsoorten: op doordeweekse dagen rijden we bijvoorbeeld anders dan in het weekeinde. Tot slot wordt ook het beschikbare materieel ingepland. Het is van belang dat dit allemaal klopt zodat reizigers hun route op de minuut nauwkeurig kunnen plannen.”

Jeroen werkt aan de nieuwe dienstregeling

Jeroen werkt aan de nieuwe dienstregeling

De complete vervoersketen

Wie denkt dat het er dan wel zo’n beetje opzit, heeft het mis. Als de dienstregeling staat, moeten alle gegevens doorgespeeld worden naar o.a. 9292 zodat reizigers hun reis kunnen plannen. De vertrektijden moeten ook getoond worden op de haltes en op de elektronische informatiezuilen. Daarnaast worden er zogenaamde rijtabellen gemaakt voor alle bestuurders. Dat is een kaartje waarop zij precies terug kunnen zien of zij op tijd rijden. De personele inzet wordt georganiseerd door de personeelsplanners.”

Afwijken van de standaarddienstregeling

Wie dagelijks door Amsterdam reist is niet snel verrast door een stremming. Dat gaat dan over geplande stremmingen, zoals een evenement of onderhoud aan de wegen. Het is dan vaak niet mogelijk om de standaardroute af te leggen. Voor een stad als Amsterdam ging dit alleen al dit jaar om in totaal om ruim 350 geplande omleidingen. Jeroen: “Die verwerken we ook allemaal.” Voor Jeroen geldt dat hij er iedere dag weer energie van krijgt als het gelukt is om de complete vervoersketen goed te laten functioneren. Nuchter: “dat gaat eigenlijk bijna altijd goed, maar we moeten er goed ons hoofd bij houden”.

© GVB 2018