Testrit lijn 5 op de Amstelveenlijn tussen J.A Ernststraat en Stadshart. Foto: Ge Dubbelman.
Leesduur 5 minuten

Giga-zomeroperatie geslaagd! Trams 5 en 6 rijden maandag 26 augustus weer.

Morgenochtend rijden de eerste trams weer naar Buitenveldert en Amstelveen: langs nieuwe haltes, over nieuw spoor, onder nieuwe bovenleiding én door de verdiepte bakken bij Kronenburg en Zonnestein. Om dit mogelijk te maken is er tijdens deze gigantische zomeroperatie hard gebuffeld door hoofdaannemer VITAL. Hulde aan alle betrokken medewerkers! En hulde aan de omgeving die het allemaal moest ondergaan en enorm met ons heeft meegeleefd! Voor de reizigers is er morgen een leuke uitdeelactie.

Dit bericht is een doorplaatsing van het nieuwsartikel op Amstelveenlijn.nl.

De testen van dit weekend zijn goed gegaan en hoewel nog niet alles af is, is het belangrijkste doel dat de trams weer kunnen rijden behaald. Een aantal restpunten wordt de komende weken afgerond, zoals de liften bij Uilenstede en Oranjebaan die nu nog niet in bedrijf zijn. Van de lift bij Oranjebaan was al voor de zomer bekend dat deze niet zou werken op 26 augustus. Naar verwachting gaat de lift van Oranjebaan op 5 september in bedrijf. Tot die tijd zal bus 55 een extra stop maken op halte Onderuit. De lift bij Uilenstede gaat naar verwachting op 31 augustus in bedrijf. Dit is later dan gepland en dat komt door de vertraging die is opgelopen door de vondst van asbest tijdens de sloopwerkzaamheden van deze halte. Voor reizigers met een mobiliteitsbeperking rijdt er in de tussentijd een gratis rolstoelbus tussen de bushaltes Uilenstede en Biesbosch. Deze kan vanaf de halte worden gebeld. Meer informatie op de halte en op www.gvb.nl/amstelveenlijn.

Uitdeelactie voor reizigers trams 5 en 6

Morgen delen we namens alle betrokken partijen kanjerstroopwafels uit op de haltes van trams 5 en 6 tussen Station Zuid en Stadshart (m.u.v. halte Parnassusweg). Ook van de reizigers is afgelopen zes weken veel gevraagd: iedereen moest met bus 45 in plaats van de tram. Het reizen duurde hierdoor langer en had een extra overstap op Station Zuid. Vanaf morgen kunt u weer met de tram en kennismaken met de eerste contouren van de nieuwe Amstelveenlijn. Op een aantal plaatsen is dat nog niet zo:

  • De haltes De Boelelaan/VU en A.J. Ernststraat zijn nog in de oude stijl, want deze worden in 2020 vervangen door de nieuwe halte aan de andere kant van de A.J. Ernststraat (deze kunt u al zien liggen).
  • De halte Biesbosch blijft nog even de tijdelijke vervanger voor de haltes Zonnestein en Kronenburg.

De huidige verkeerssituatie

Het doorgaande verkeer op de Beneluxbaan heeft morgen weer de beschikking over twee rijbanen op de tijdelijke Beneluxbaan. Het autoverkeer kan bij Kronenburg en Zonnestein de Beneluxbaan weer oversteken via de nieuwe, aangelegde zuidelijke wegdekken. Ook staan de verkeerslichten weer aan. Voetgangers en fietsers kunnen bij Kronenburg en Zonnestein gebruikmaken van de tijdelijke oversteek bij de Biesbosch. In Buitenveldert zijn ook nagenoeg alle wegafzettingen weer weg.

Indrukwekkende aantallen

Deze gigantische zomeroperatie was een knap staaltje werk. De aanpak ervan getuigde van lef en stelde het vakmanschap van de medewerkers van VITAL centraal, zowel bij de bedenkers ervan, bij de mensen die het verder hebben uitgewerkt als bij hen die het hebben gebouwd. Het was een unieke operatie omdat er op zo’n kleine ruimte, in zo’n kort tijdbestek zoveel verschillende en complexe werkzaamheden zijn uitgevoerd:

  • Van 14 juli t/m 25 augustus is er zes weken lang, 7 dagen per week, 16 uur per dag van 7 tot 23 uur aan één stuk doorgewerkt, plus een aantal nachten.
  • Er zijn twee ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein aangelegd.
  • Er zijn vijf haltes gesloopt en opnieuw gebouwd.
  • Vijf nieuwe liften zijn in hun geheel geplaatst.
  • De spoorinfrastructuur van Buitenveldert t/m Stadshart is vernieuwd.
  • Uit de bouwkuipen Kronenburg en Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd.
  • Er is 8.000 m³ aan beton gestort per ongelijkvloerse kruising, dat zijn meer dan 53.000 badkuipen vol.
  • Per kruising is er 1.600 ton stalen wapening gevlochten.
  • Meer dan 1.000 medewerkers, met 29 verschillende nationaliteiten van meer dan 100 verschillende gecontracteerde onderaannemers waren aan de slag.

Dat dit allemaal gelukt is en als team functioneerde komt door een goede voorbereiding, vakmanschap en de energie die iedereen erin gestoken heeft (zelfs tijdens de hitte!). Ook de samenwerking tussen de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amstelveen, GVB, VITAL en Metro en Tram van de gemeente Amsterdam verliep gesmeerd. Op dit alles zijn wij erg trots.

Testrit tram Amstelveenlijn

Zicht vanuit de bestuurderscabine tijdens testrit Amstelveenlijn (foto: Wendy van der Meulen)

Hulde aan de omgeving

We zijn ook erg trots op de omgeving. Want ga er maar aan staan: zeven dagen per week in de hinder zitten. Maar lieve mensen, wat werd er met ons meegeleefd! We voelden ons als project echt gesteund door de mensen in Amstelveen en Buitenveldert. Een bewoner bij de halte Van Boshuizenstraat bracht een tas met koeken langs met daarbij de complimenten voor de harde werkers van VITAL en dat het er mooi uit komt te zien. Ook ontvingen we foto’s en filmpjes van bewoners die pal naast de bouwput wonen en onder de indruk waren van wat ze zagen. Zelfs op Facebook en Twitter kwamen er veel positieve reacties. Bouwen zonder hinder gaat helaas niet en uiteraard waren er ook mensen die overlast hadden. Waar mogelijk verhielpen we dat nog gedurende het werk. Ook bij de werkzaamheden die nog moeten plaatsvinden zal er hinder zijn en  waarderen wij de oren en ogen uit de omgeving.

Zijn we nu klaar?

De komende tijd worden op de nieuwe haltes de restpunten afgemaakt. Verder wordt er zeker nog tot en met het eerste kwartaal 2020 doorgewerkt aan het afbouwen van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan, aan de haltes en het spoor ten zuiden van de A9 en het bouwen van het nieuwe opstelterrein en personeelsonderkomen van GVB. De overige kwartalen van 2020 zijn gereserveerd voor uitloop van werkzaamheden, het testen van de vernieuwde tramlijn met het nieuwe materieel en beproeven van de nieuwe dienstregeling. Vooralsnog gaan we er vanuit dat de nieuwe Amstelveenlijn eind 2020 in gebruik gaat.

© GVB april 2024