Foto: Gé Dubbelman
Leesduur 4 minuten

Goed voorbereid op storingen

Om deze video te bekijken moet je eerst onze cookies accepteren

Accepteer onze cookies

Op 22 juli gaat niet alleen de Noord/Zuidlijn rijden, bovengronds gaan een groot gedeelte van de trams en bussen een andere route rijden. Hiermee breken nieuwe tijden aan voor Amsterdam en omstreken.

Maar wat als de Noord/Zuidlijn straks tijdelijk niet rijdt? Of niet op alle stations kan komen? Wij willen onze reizigers dan alsnog op hun bestemming krijgen. Daarvoor hebben we een uitgebreid plan dat we op een zonnige Tweede Pinksterdag met testreizigers hebben getest.

Gespannen wachten

Groep rood, 25 testreizigers met een rood lintje, loopt licht gespannen over het perron van Centraal Station achter testbegeleider Jurnaidy aan. Ze weten dat ze straks met een storing op de Noord/Zuidlijn te maken krijgen. Waar en wat er dan gebeurt weten ze nog niet.

Foto: Gé Dubbelman

Snel alternatief vervoer

Dat geldt ook voor de GVB’ers die op de proef worden gesteld. Bij het in dienst gaan van de Noord/Zuidlijn zullen er naar verwachting, zeker het eerste half jaar, de nodige kinderziektes optreden. Dit kan variëren van het ontbreken van up-to-date reisinformatie tot het tijdelijk uitvallen van een metro of zelfs de gehele lijn. Bij een storing verzorgen wij zo snel mogelijk alternatief vervoer in de vorm van pendelbussen. We testen vandaag onder andere of de pendelbussen snel klaarstaan, servicemedewerkers op de verschillende stations zijn om te verwijzen en of de informatie over de omroep en op displays klopt.

Pendelbussen zijn van groot belang als de Noord/Zuidlijn verstoord is. Foto: Gé Dubbelman.

Groep rood

Jurnaidy’s groep reist eerst probleemloos naar station Rokin. Daar vertelt testreiziger Roy Beudeker: “Mijn kleinzoon Emin is gek van trams en treinen, daarom zijn we hier. Maar ik ben als trambestuurder ook heel geïnteresseerd. Ik wil mijn reizigers straks goed kunnen informeren over de Noord/Zuidlijn. En ik wil gewoon weten wat er gebeurt in de stad waar ik woon en werk.”

Roy en zijn kleinzoon Emin tijdens hun testrit. Foto: Gé Dubbelman.

Noord/Zuidlijn in storing

Eenmaal op station Europaplein klinkt luid en duidelijk over de omroep: “Lijn 52 is verstoord tussen CS en Noord.” Op de informatieborden staat dat de metro niet verder rijdt dan Centraal Station. Jurnaidy verzamelt haar groep om zich heen: “We nemen straks de eerstvolgende metro naar CS en moeten dan op station Noord zien te komen.” De test is echt begonnen: als alles goed gaat staan op CS de pendelbussen en servicemedewerkers klaar.

Jurnaidy legt de groep uit dat ze met de metro tot CS komen, en daarna de bus moeten nemen. Foto: Gé Dubbelman.

Onder het IJ met de bus

Groep rood reist naar Centraal Station, en inderdaad, daar staan de servicemedewerkers al klaar. “Pendelbus 165 richting Station Noord, die kant op,” zegt eentje behulpzaam. De groep reist met de roltrap omhoog en stappen op busstation IJzijde op bus 165. Jeiriet Ong neemt plaats: “Het is wel een beetje raar, eerst zit je in de metro, nu in de bus. Maar ik snap het wel dat jullie dit testen, als dit gebeurt dan moeten jullie hier ook op voorbereid zijn.” Lijn 165 rijdt het busstation uit en draait al snel de IJtunnel in richting Noord.

Jeiriet Ong in de bus richting station Noord. Foto: Gé Dubbelman.

Liever met de metro

Nog geen tien minuten later is groep rood op station Noord. De missie is volbracht. De jonge Emin die net uit de bus stapt zegt: “Ik vond dit ook leuk, het was weer anders dan de metro.” Voor zijn opa Roy was het nuttig: “Ik weet dat ik straks als trambestuurder van reizigers veel vragen over deze buspendel ga krijgen, nu heb ik hem zelf meegemaakt. Hij was best snel, maar de metro wint het natuurlijk altijd.” Tijd dus voor de twee, en alle andere testreizigers, om de Noord/Zuidlijn zelf te verkennen. De ‘storing’ is opgelost en ze mogen op hun gemak nog langs alle stations reizen. Met de metro.

Tijd om vrij te reizen op de Noord/Zuidlijn. Foto: Gé Dubbelman.

© GVB december 2024