De 110 kwam op 24-01-1974 in dienst bij GVB
Leesduur 4 minuten

Gratis mee met oldtimers in Noord

Op zondag 22 juli start de nieuwe dienstregeling. Om afscheid te nemen van de oude lijnen en routes rijden er op zaterdag 21 juli een drietal oldtimers door Amsterdam Noord. De bussen rijden de routes van de lijnen 32, 34, 35, 37 en 38. Iedereen is van harte welkom. Het gebruik van de oldtimers is deze dag gratis!

Afscheid oude dienstregeling

We spreken Robert Modderman, unitmanager vervoer bus bij GVB, die de inzet van de oldtimers heeft georganiseerd. “Het is natuurlijk een beetje bitterzoet. De lijnen 32 en 33 rijden vanaf 22 juli niet meer. Voor veel Amsterdammers in Noord was het toch hun directe verbinding tot het CS. Natuurlijk gaat het zometeen sneller met de metro, maar het is toch even omschakelen voor iedereen. Er zijn eerder ook wijzigingen geweest in de dienstregeling, maar er verandert nu echt een hoop tegelijk. We vinden het om die reden leuk om iets extra’s te doen in Noord”.

Bouwjaar 1974

Robert vervolgt: “De oudste bus is gebouwd in 1974. Je herkent ‘m meteen. Het was één van de vele wijnrode bussen die we destijds hebben ingezet in de stad. De andere bussen komen uit respectievelijk 1983 en 1999. Oude besjes die met veel liefde en aandacht zijn onderhouden door vrijwilligers zodat we ze nog een keer kunnen inzetten. Dat is toch prachtig? Natuurlijk zijn ze niet zo snel meer. Daarom zetten we deze bussen in bovenop de bestaande dienstregeling zodat niemand hoeft te wachten”.

Gratis meerijden

Het meerijden met de oldtimers is voor iedereen gratis. Voor de vaste diensten is het wel de bedoeling om in- en uit te checken bij het in- of uitstappen. We zetten op 21 juli drie oldtimers in. Wil je ze allemaal ontmoeten? Hier kan je de dienstregeling van de historische bussen downloaden (PDF) voor deze dag. Welkom!

Toegift: extra informatie over de oldtimers

Bus 110

De 110 kwam op 24-01-1974 in dienst bij GVB als onderdeel van de serie 93-110 en was één van de vele wijnrode stadsbussen die bij het GVB destijds in dienst kwamen. Van dit type bus kwam de eerste in 1966 in dienst en de laatste volgden pas in 1982, uiteraard wel steeds verder doorontwikkeld. De wijnrode kleur op bus 110 maakte eind maart 1987 plaats voor zijn huidige uiterlijk dat de bus kreeg vanwege een speciale NS-dagtocht naar het technologisch museum NINT, de voorganger van het huidige NEMO. De bus heeft dit uiterlijk altijd behouden en is al museumbus sinds eind 1987. Hij maakt sinds 25-03-2013 deel uit van de collectie van de Stichting Standaard Streekbus.

Bus 373

De opvolger van de bekende wijnrode stadsbus was de lichtrood geschilderde standaardbus van de tweede generatie waarvan de eerste in mei 1983 bij het GVB in dienst kwamen. De 373 is als een na laatste van dit type aan het GVB geleverd en kwam op 07-03-1987 in dienst op lijn 38 in Noord. In hun loopbaan reden de bussen afwisselend vanuit de drie garage West, Zuid en Noord. De instroom van nieuwe lagevloerbussen in het voorjaar van 2000 betekende dat het GVB de laatste bussen van deze serie buiten dienst kon stellen.  De 373 had als laatste optreden voor GVB het mee mogen rijden in de grote optocht vanwege 100 jaar GVB op 16-09-2000. Op 02-10-2000 werd de 373 museumbus en maakt sinds 30-11-2011 onderdeel uit van de collectie van Stichting BRAM.

Bus 373

Bus 156:

Halverwege de jaren 90 reed het GVB met een verouderd wagenpark rond en was het bedrijf naarstig op zoek naar een nieuwe directeur die het bedrijf zowel financieel als organisatorisch weer op de rit wist te brengen. Deze werd gevonden in Jonkheer Andre Testa en onder zijn leiding werd een nieuwe weg ingeslagen. Onderdeel daarvan waren ook nieuwe bussen en voor GVB werd door Berkhof Heerenveen een nieuw type lagevloerbus ontwikkeld die de bijnaam Jonckheer mee kreeg, als knipoog naar directeur Testa. De 156 was de eerste van de tweede serie van deze bussen, die vanwege hun opvallende spiegels ook wel de bijnaam Hangoren kregen. Op 20-09-1999 kwam de 156 in dienst op lijn 32, Na bijna 16 jaar dienst gedaan te hebben werd de bus op 16-04-2015 verkocht aan stichting BRAM en kreeg daar een tweede leven als museumbus.

Bus 156

© GVB april 2024