Donderdagavond, 29 april 2020, is het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam akkoord gegaan met het starten van een Europese aanbesteding. Dit om het resterende deel van de GVB-busvloot te elektrificeren. GVB en Vervoerregio investeren verder in duurzaam OV.
Al 31 elektrische bussen
GVB heeft momenteel al 31 elektrische bussen in de dienstregeling rijden. Vandaag start GVB de nieuwe aanbesteding voor minimaal 25 elektrische bussen, met een optie tot maximaal 208 bussen. De eerste bussen zullen vanaf medio 2023 instromen.
Ondanks corona verder verduurzamen
Gemeente Amsterdam, GVB en de Vervoerregio investeren verder in duurzaam OV. Portefeuillehouder van de Vervoerregio Gerard Slegers: ,,Ondanks de onzekere tijden voor het openbaar vervoer in Amsterdam door corona, is het belangrijk dat we gezamenlijk blijven investeren in duurzaam ov. Deze aanbesteding houdt rekening met de huidige situatie waarin we niet weten wanneer en hoeveel reizigers er terugkeren in het ov. Deze aanbesteding biedt dan ook de nodige flexibiliteit. Mocht het nodig zijn om snel uit te breiden dan kunnen we altijd gebruik maken van de optie tot maximaal 208 bussen.”
Vanaf juli buslijn 369 volledig elektrisch gereden
Sinds vorig jaar april rijdt GVB met elektrische bussen op het Amsterdamse busnetwerk op de lijnen 15, 22 en 61. Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur bij GVB: “We vinden het belangrijk om als stadsvervoerder bij te dragen aan schonere lucht in Amsterdam. Plus we verlagen hiermee onze eigen CO2-uitstoot. In juli dit jaar stromen er nog 13 gelede elektrische bussen in op buslijn 369. Begin 2022 stromen naar verwachting ook weer 31 nieuwe bussen in. We blijven op koers om in 2025 de gehele busvloot te hebben vervangen met elektrische bussen.”
Gefinancierd door EU
Voor een deel is subsidie beschikbaar van de Europese Unie, de CEF-subsidie (Connecting Europe Facility). Voor het overige deel maken de Vervoerregio Amsterdam, GVB en Gemeente Amsterdam aanvullende afspraken.