Voorbeeld van een elektrische bus aan laadpaal
Leesduur 2 minuten

GVB ontvangt Europese subsidie voor elektrische bussen

Naast de beschikking van de Vervoerregio Amsterdam voor de aankoop van 31 nieuwe elektrische bussen voor Amsterdam, krijgt GVB ook een Europese subsidie van 13,7 miljoen euro.

Eind november is het formele contract getekend voor een subsidie van €13,7 miljoen voor GVB Activa BV uit de Connecting Europe Facility (CEF) van de Europese Commissie. Hiermee wordt een deel van de investering betaald van de elektrische bussen. En bijbehorende laadinfrastructuur die de komende drie jaar door GVB in gebruik worden genomen. Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB: “Een fantastische opsteker in deze financieel zware tijden. Wij zijn blij dat wij op deze manier onze duurzaamheidsambities kunnen voortzetten. We kunnen op schema blijven om voor 2025 alle dieselbussen te vervangen voor elektrische bussen en zo bij te dragen aan schone lucht in de regio.”

Traject van ander half jaar

Aan de toekenning van de Europese subsidie ging een traject van anderhalf jaar aan vooraf. Fred Sneekes, controller van Activa BV vertelt: “Sinds 2017 ontvangt GVB Europese subsidie voor de implementatie van de elektrische bussen. Dit ging om een kleiner bedrag, maar daardoor heb ik de laatste jaren ervaring kunnen opdoen met wat er bij zo’n subsidie komt kijken. Ons EU adviesbureau ERAC heeft het CEF – traject van projectidee tot indiening tot contractonderhandeling begeleid, met gewenst resultaat.”

Ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen

Talitha Koek, MVO manager bij GVB, vult aan: “GVB heeft ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Dit wordt ook van ons verwacht door de stad en de Vervoerregio Amsterdam. Gelukkig zijn er Europese regelingen die GVB kunnen helpen eventuele meerkosten van de ambitie te bekostigen. In dit geval paste ons project binnen het CEF-programma en wisten we dat gelukkig tijdig. Het was een spannend traject, waarbij we intern goed moesten samenwerken terwijl de buitenwereld constant veranderde.”

Het aantal elektrische bussen komt met deze bestelling op 75. De dieselbussen zijn met hun 14 jaar aan het eind van hun levensduur en zijn hard toe aan vervanging.

 

© GVB may 2021