Leesduur 2 minuten

GVB start aanbesteding voor vervanging gelijkrichterstations tram en metro

GVB is gestart met de aanbesteding van raamovereenkomsten voor de vervanging van gelijkrichterstations voor tram en metro. Deze stations zijn belangrijk voor de energievoorziening van het openbaar vervoer in Amsterdam en moeten worden vernieuwd.

Grootse vervangingsopgave

In en rond Amsterdam rijden metro’s en trams elke dag door een betrouwbaar energienetwerk. Gelijkrichterstations zijn hierbij heel belangrijk, maar veel van deze installaties zijn oud. Daarom moeten tot en met 2035 minstens 44 gelijkrichterstations worden vernieuwd: 28 voor tram en 16 voor metro. Ook wordt 40 kilometer kabel vernieuwd tussen de gelijkrichterstations en de trambanen.

Uitbreiding en nieuwbouw

Naast vervanging worden sommige gelijkrichterstations groter gemaakt om ruimte te maken voor de installaties van de netbeheerder. Ook worden nieuwe stations op andere plekken gebouwd als de huidige locaties niet meer goed zijn.

Raamovereenkomsten met twee aannemers

De marktcapaciteit is nu beperkt in verhouding tot de grootte van de taak. Daarom kiest GVB voor langjarige raamovereenkomsten met twee aannemers: één voor tram en één voor metro. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de stations stap voor stap worden vervangen en dat ze klaar zijn voor de komende 30 jaar.

Efficiënt en duurzaam samenwerken

GVB wil samen met de aannemers in bouwteams werken om kennis te delen en slimme, betaalbare oplossingen te vinden. Dit helpt niet alleen bij innovatie en duurzaamheid, maar zorgt ook voor minder overlast voor reizigers en omwonenden.

Duurzaamheid als speerpunt

Duurzaamheid is heel belangrijk bij de aanbesteding en uitvoering. GVB richt zich op minder CO₂, energiebesparing en natuurinclusief bouwen. Denk aan groene daken, nestkasten voor vogels en insecten, en een gezonde leefomgeving. De duurzaamheid van de projecten wordt beoordeeld met een Life Cycle Assessment (LCA) en de Milieukostenindicator (MKI-score).

Met deze aanbesteding zet GVB een belangrijke stap naar een toekomstbestendige energievoorziening voor het openbaar vervoer in Amsterdam.

Link naar de aanbesteding van GVB op Tenderned.nl

© GVB march 2025