Vandaag, op zondag 22 juli, was het zover. De nieuwe dienstregeling van GVB is gestart. De Noord/Zuidlijn rijdt sinds half acht vanmorgen en de helft van onze bussen en trams is anders gaan rijden. Wij legden de eerste reacties in ons vervoer hier voor je vast.
Verwachtingsvol staan zo’n honderd mensen op het perron van station Noord te wachten. Reizigers, toeristen en toch ook aardig wat mensen met camera’s. Een kwartier voor het officiële vertrek verschijnt de metro. Snel stapt iedereen in, maar het is nog even wachten voordat we stipt om half acht vertrekken, precies volgens dienstregeling. Er klinkt nog net geen gejuich, maar de reizigers zijn enthousiast en wijzen elkaar op de prachtige stations onderweg.
Nieuwe dienstregeling van GVB
De aanloop naar de nieuwe dienstregeling is zorgvuldig voorbereid, tot op het laatste moment. In juni startte GVB een grote campagne om iedereen ruim van tevoren te informeren over de aanstaande wijzigingen. Dat deden we niet alleen via een huis-aan-huis krant en advertenties maar ook door informatiemarkten te organiseren in verschillende buurten door de hele stad.
Wijzigingen bij bussen en trams
Dat de nieuwe Noord/Zuidlijn binnenkort zou gaan rijden was iedereen wel bekend; de aanstaande wijzigingen bij bus en tram een stuk minder. Daarmee is de start ook voor GVB zelf spannend: weet iedereen zijn of haar weg te vinden en zo op tijd aan te komen op de bestemming? We trokken erop uit en vroegen verschillende reizigers om hun eerste indrukken en ervaringen.
De eerste metrorit
We beginnen op station Noord, waar we Danny Tuinhout spreken, de metrobestuurder van de eerste rit vandaag:
“Dit is echt een eer. We hebben hier lang naartoe gewerkt. Van het eerste kleine clubje bestuurders van GVB groeiden we uit tot een steeds grotere club. 22 juli staat dan op een gegeven moment in je geheugen gegrift. Ik ben vandaag extra vroeg opgestaan om alles goed voor te bereiden. Ik ben benieuwd hoe druk het straks is, dat is toch anders dan tijdens de testen.”
Danny Tuinhout
“Het is hier lekker rustig, vind ik. Morgen moet ik voor het eerst naar mijn werk bij Pantar. Omdat ik vlakbij station Noord woon, test ik de rit nu vast uit. Als ik bij Rokin uitstap, fiets ik zo naar mijn werk.”
Antonie Frimpang
“Ik kan niet anders dan met de Noord/Zuidlijn door de nieuwe dienstregeling. Als je reist vanuit Purmerend, zoals ik, dan ben je op de bus naar station Noord aangewezen en moet je overstappen. Ik moet naar CS voor mijn werk maar ben zo langer onderweg. De Noord/Zuidlijn neem ik dan ook alleen als ik hem nodig heb.”
Piet Tielemans
Jenny: “We wonen in Koog aan de Zaan, maar komen uit Amsterdam. We kennen het goed hier, en het klonk net op CS wel even gek dat we voor het Leidseplein werden verwezen naar de 12. En er is ook een lijn 11! Ik kan me buslijn 11 nog wel herinneren. Dat is natuurlijk alweer eeuwen geleden.” Wim: “We nemen meestal de tram als we in de stad zijn, maar we gaan de Noord/Zuidlijn ook zeker uitproberen.”
Jenny & Wim
“Mijn vriendin is net terugkomen van vakantie in China en ik heb haar op het station opgehaald. We waren eerst van plan om met lijn 51 te gaan, maar toen we in Google Maps zag dat we nu met metro 52 konden, hebben we onze plannen direct veranderd. We hadden alleen niet gezien dat hij op zondag om half acht start, dus we stonden al om half zeven op Centraal Station te wachten.”
Roger
Ik breng met lijn 12 mijn familie weg, ze gaan naar Parijs en moeten de TGV halen. We hebben de GVB-site goed gecheckt op de nieuwe dienstregeling, maar we reizen nu met de oude vertrouwde tram. De Noord/Zuidlijn durfden we op de heenweg nog niet aan. Straks gaat er wat mis. Op de terugweg naar huis reis ik wel met de Noord/Zuidlijn, want ik ben heel erg benieuwd!
Margriet
“Ik werk voor de Amerikaanse overheid en ben hier voor de AIDS-conferentie. Als ik morgen bij de RAI moet zijn, welke halte moet ik dan hebben? Oh Europaplein. Nou, ik ga nu eerst voor een ontbijtafspraak naar station Zuid. Het was allemaal makkelijk te vinden via Google Maps, dat is echt goed geregeld. Ik vind de stations ook erg netjes.”
Polly Dunford
“Ik woon bij de van Hallstraat in de buurt en zag gisteren dat er lijn 5 in plaats van lijn 10 op de halte stond. Ik heb dus online gekeken hoe de nieuwe dienstregeling eruit ziet en dat bleek voor mij best gunstig. Lijn 5 is nu een rechtstreekse route naar mijn werk. Nu sta ik op lijn 21 te wachten, de enige verandering daar is dat hij achter Centraal Station in plaats van ervoor stopt. Prima.”
Chiara
“Ik rij mee op deze eerste rit om fotograaf Reinier Gerritsen te helpen. Hij maakt in opdracht van het Stadsarchief het eerste jaar foto’s in de metro. Wat we nu vangen is de verrassing van reizigers als ze voor het eerst de stations in komen. Dat ervoeren we zelf ook op station Vijzelgracht. We waren helemaal alleen en gingen die hoge roltrap af, dat was echt magic. Dat maak je natuurlijk nooit meer mee.”
Gerda van Ham
Marijke: “Wij komen uit Nijmegen en gaan vandaag naar de expositie CARNE y ARENA in Noord. Maar dat is pas vanmiddag. We zijn al wel even met de Noord/Zuidlijn geweest tot Vijzelgracht en toen overgestapt op de 5 naar Westergasfabriek. Daar gaan we lekker lunchen. Ankie: “Ik woonde vroeger in Amsterdam en vind het wel opvallend dat lijn 10 nu niet meer rijdt.” Marijke: “Ja dat wordt weer even alles resetten als het gaat om het OV en de nieuwe dienstregeling.”
Marijke en Ankie
“Mijn ouders wilden kijken hoe het ging met de eerste rit van de Noord/Zuidlijn. We wonen in Uithoorn, dus gaan straks niet heel veel gebruik maken van de lijn. Maar we vinden het wel heel mooi zo’n snelle verbinding. En ook dat je met één lijn twee delen van het toch wel heel drukke Amsterdam zo kan verbinden.”
Deedee
“Ik stap straks op de 36 richting Molenwijk, daar ben ik wel tevreden over, die stopt in mijn straat. Maar ik vind het wel een beetje stom dat lijn 38 van GVB is ingekort, die nam ik altijd. Nu kan dat maar tot station Noord en dan moet ik overstappen. Vandaag moest ik gelukkig in de buurt van dit station zijn bij het bejaardentehuis dat ik hier vaak bezoek, dus kon ik gewoon de 36 nemen. Nou ja, ik heb al dertig jaar een jaarabonnement bij GVB en ik weet: we wennen wel aan de veranderingen.”
Meneer Burgers