De aanbesteding van de eerste 31 elektrische bussen (met een optie voor 69 extra) is gestart. Een duurzame mijlpaal na jarenlange planvorming en afstemming. In 2020 gaan ze rijden, op de lijnen 15, 22 en 36.
Een gesprek met Robin (projectleider) en Talitha (manager MVO).
Hoe gaat dat straks in z’n werk, elektrische bussen?
Robin: “Eigenlijk bouwen we met elkaar aan een nieuwe modaliteit. Elektrische bussen verschillen van dieselbussen. Qua opladen, laadinfrastructuur, actieradius, techniek, onderhoud, en het rijden bijvoorbeeld. We beginnen met drie lijnen met eindpunt station Sloterdijk. Daar zorgt de gemeente voor de snellaad voorziening. Langzaam laden gebeurt ’s nachts op Garage West. Dat moet allemaal ingericht worden.
Vorig jaar kwam uit onderzoek dat In Motion Charging (IMC, rijdend opladen) en Opportunity Charging (OC, stilstaand opladen) zou passen in Amsterdam. Beide zijn batterijbussen, alleen met een andere oplaadmanier. OC is op de termijn waarop wij bussen moeten vervangen haalbaar en inpasbaar in de stad. Dat wil niet zeggen dat we altijd bij OC blijven. Bij nieuwe bestellingen kijken we weer wat de beste variant is en wat de ontwikkelingen en ervaringen zijn.”
Hoe schoon is elektrisch rijden?
“Schoon!” glimlacht Talitha. “Onze OC-bussen zijn straks volledig uitstootvrij aan de uitlaat. Ze rijden op 100% groene stroom en hebben daarmee geen CO2-uitstoot en nauwelijks fijnstof (slechts afkomstig van rubberbanden). Het heeft straks echt impact op de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad. We willen in 2025 zero-emissievervoer in Amsterdam voor elkaar hebben. Al ons vervoer elektrisch en rijdend op duurzame elektriciteit. Hiervoor werken we samen met de gemeente en Vervoerregio Amsterdam. Alleen samen kunnen we onze bijdrage leveren aan het halen van de doelen van het klimaatakkoord van Parijs.”
Wat merken bestuurders en reizigers ervan?
“Bestuurders krijgen training zodat ze met deze nieuwe techniek kunnen rijden. Vooral de kneepjes van het ‘nieuwe rijden’ zijn nog belangrijker: hierdoor win je een aanzienlijke hoeveelheid remenergie terug,” aldus Robin. “Het comfort verbetert, ze zijn stiller, trekken gelijkmatiger op en remmen prettiger. Bij het uitstappen op de halte sta je niet meer in uitlaatgassen,” vult Talitha aan. “En mensen die dicht op de route wonen, krijgen een betere luchtkwaliteit, gezondere lucht.