Je zit lekker in je ochtendroutine: stapt de deur uit, loopt naar de halte en daar blijkt je tram of bus toch niet te komen. Zo hoeft het niet langer te gaan. Met Seintje die je via de GVB app instelt weet je altijd of er iets aan de hand is met jouw lijn, zoals een onverwachte omleiding, vertraging of een uitgevallen rit.
Al langer kon je je via de Mijn GVB-omgeving inschrijven voor een Seintje. Dan krijg je per mail bericht als een van jouw vaste lijnen een geplande storing heeft. Bijvoorbeeld door werkzaamheden. Inmiddels hebben zo’n 4000 reizigers zo’n seintje ingesteld op 35.000 voorkeurslijnen.
Seintje via de app
Nu kan je ook via de vernieuwde GVB-app een seintje instellen, dit keer ook voor ongeplande verstoringen. In de app zie je in het hoofdmenu het symbooltje voor ‘Seintje’ staan. Als je hierheen gaat dan zie je alle omleidingen en verstoringen van alle lijnen van GVB, dus van alle metro’s, trams, bussen en veren. Bij ‘instellingen’ kan je je notificaties aanzetten waardoor de app je bericht kan versturen.
Kies jouw GVB-lijn
Daarna kies je uit de veerponten en metro-, bus- en tramlijnen de lijnen waar jij altijd mee reist. Je kan ook aangeven op welke dagen je meldingen wil ontvangen en tussen welke tijden. Als je bijvoorbeeld altijd op maandag, dinsdag en donderdag lijn 12 neemt naar je werk, dan kan je een melding instellen voor die lijn, op die dagen. Mocht er dan een verstoring zijn op de lijn, dan krijg je een pushbericht op je telefoon. Je kan voor één lijn kiezen, of meerdere. Je kan je zelfs abonneren op het hele netwerk van GVB.
Als eerste op de hoogte
Je kunt een seintje over alle lijnen krijgen als je deze geselecteerd hebt, dus ook de Noord/Zuidlijn. De lijn, ook wel lijn 52, is overigens de meest ingestelde lijn bij Seintje. Onze reizigersinformant die op de verkeersleiding werkt, stelt de seintjes handmatig in als er ergens een storing is. Zo ben je altijd een van de eersten die op de hoogte is van verstoringen en voorkom je verrassingen.