Tewaterlating NZK Pont 104
Leesduur 2 minuten

Laatste elektrische pont te water gelaten

Vandaag, 16 augustus 2022, is alweer de allerlaatste elektrische pont te water gelaten. Dit is gebeurd bij de scheepswerf van Holland Shipyards Group (HSY) in Hardinxveld-Giessendam. De NZK Pont 104 is de laatste pont uit een serie van vijf elektrische ponten voor het Noordzeekanaal. Marco Hoogendoorn, directeur HSY vindt het een mijlpaal: “Het is bijzonder om de laatste pont van deze serie te water zien gaan. We hebben in anderhalf jaar tijd vijf elektrische veerponten gebouwd en daar zijn we trots op!”

Bijzondere tijd

Voor programmamanager Casper van der Werf breekt een bijzondere tijd aan: “Het is enerzijds dit project afsluiten, maar ik ben ook alweer druk bezig met nieuwe elektrische IJveren. De aanbesteding hiervoor loopt nu. We hopen in het eerste kwartaal van 2023 bekend te maken wie deze schepen gaat ontwerpen en bouwen.”

Tot nu alles voorspoedig verlopen

Casper vervolgt: “Met de elektrische ponten voor het Noordzeekanaal is tot nu toe alles heel voorspoedig gelopen. En met de tewaterlating van de laatste pont uit deze serie hebben we toch een mooie mijlpaal bereikt. We lopen zelfs een paar maanden voor op de planning, maar het blijft altijd spannend tot het laatste moment. Je weet nooit wat er uit de testen komt.”

NZK Pont 104 nu de testfase in

“De laatste pont moet nu net als de overige vier ponten eerst nog de afbouw en testfase in bij HSY”, gaat Casper verder. “Pas als dat succesvol is afgerond komt de pont naar Amsterdam toe. Dat zal ergens eind september zijn. En dan wordt de pont bij ons ook nog uitgebreid getest. Dan testen we alle systemen zoals de laadarmen weer, maar doen we ook weer duurzaamheidstesten. Als alles volgens planning gaat kunnen we in oktober dopen. We komen nu ook op het punt dat we afscheid gaan nemen van de oude dieselponten. De eerste pont is al weg. Wanneer de laatste uitstroomt is nog onbekend, want we zijn nu nog op zoek naar kopers. Dat is vrij lastig, omdat de ponten 90 jaar oud zijn. Het meest waarschijnlijk is dat de pont wordt opgekocht voor de opbrengsten van het staal en bepaalde onderdelen.”

Ponten hebben geen vaste verbinding

Van de vijf ponten worden er drie ponten ingezet op de verbindingen op het Noordzeekanaal. De overige twee ponten doen dienst als onderhouds- of reservepont. De ponten hebben geen vaste verbinding. Ze rouleren onderling.

© GVB september 2022