Al 16 jaar werkt hij bij GVB, Jermaine Ravenberg. Onder andere als instructeur voor trambestuurders en daarna als trainer voor het Opleidingencentrum van Tram. Om uiteindelijk intern na tien jaar de overstap te maken naar Verkeersleider Metro. Sinds vier jaar behoort hij samen met vier andere collega’s tot de groep key-users van CBTC. Zij zijn de “experts” op het gebied van het nieuwe metrobeveiligingssysteem en helpen andere collega’s het systeem net zo goed te leren kennen.
“Tijdens verstoring continu aan het puzzelen”
“De tijd vliegt, want het is deze maand alweer zes jaar geleden dat ik van functie ben veranderd. Naast de opening van de Noord/Zuidlijn zijn we de afgelopen jaren bij metro veel bezig geweest met het nieuwe metrobeveiligingssysteem. Het werk van een verkeersleider is heel ander werk dan het werk van een conducteur of trambestuurder”, vertelt Jermaine in de pauzeruimte van het Communicatie Centrum Vervoer (CCV), ook wel de Verkeersleiding genoemd. “Als Verkeersleider Metro ben je heel direct bezig met aansturen van de dienstregeling en je collega’s in de operatie. En met puzzelen! Puzzelen, ja puzzelen”, lacht Jermaine. “Tijdens een verstoring of calamiteit moeten reizigers en collega’s zo min mogelijk hinder ondervinden. Dus dat betekent dat ik moet puzzelen wat voor iedereen de beste oplossing is!”
Grote verstoring of storm is hét moment
Door hevige windstoten waren er loszittende zonnepanelen op station Spaklerweg. Ook waren er enkele panelen in het spoor beland. Jermaine: “Toen ik ’s avonds mijn dienst begon was dit net gebeurd. En dat heeft impact, want we konden niet meer langs station Spaklerweg. Zowel vanuit CS als vanuit Gein en Gaasperplas. Dat betekent dat we anders moeten gaan rijden. Er zijn niet alleen gevolgen voor onze reizigers, maar ook voor onze metrobestuurders. We moeten de dienstregeling aanpassen, maar ik moet ook zorgen dat onze metrobestuurders na het einde van hun dienst weer hun auto, scooter of fiets kunnen pakken bij het eindpunt waar ze begonnen zijn. Want als zij klaar zijn dan rijdt er geen ov meer. Samen met mijn collega’s bedenken we dan wat de beste oplossing is die de minste hinder geeft voor iedereen.”
Met CBTC makkelijker wijzigingen aanbrengen
In het nieuwe metrobeveiligingssysteem waar we nu sinds oktober 2021 de volledige week mee rijden gaat aanpassingen aanbrengen veel makkelijker. Jermaine: “Als dit soort calamiteiten zich voordoen, moet ik als verkeersleider metro’s om Spaklerweg leiden. In het oude systeem moest je veel handelingen handmatig invoeren, wat ook kans op fouten met zich meebrengt. Ook koppelt het nieuwe systeem de actuele reisinformatie hieraan, dat deed het oude systeem niet. Die bleef de originele dienstregeling tonen op de reisinformatieborden. Wat bij reizigers begrijpelijkerwijs tot frustratie leidt. Dat is met CBTC verholpen.”
Verstoringen leerzaam
Het nieuwe metrobeveiligingssysteem functioneert de laatste maanden steeds stabieler, zegt Jermaine voorzichtig optimistisch. “In 2021 hebben we meerdere situaties gehad waarbij de software van het systeem vastliep, vergelijkbaar met het vastlopen van je eigen computer. Dan moesten we het systeem resetten, dus opnieuw opstarten. Er is achter de schermen hard gewerkt door iedereen om het systeem stabieler te maken. We leren steeds beter met het systeem te werken. Sinds begin januari is het systeem niet meer vastgelopen. Dat vinden wij net als reizigers heel fijn, want ik en mijn andere collega’s vinden verstoringen net zo vervelend. De andere kant is dat ze wel heel leerzaam zijn voor ons. We leren het systeem zo kennen en doen steeds meer ervaring op. We hebben echt veel zaken ontdekt en al kunnen oplossen. Ik merk dat het vertrouwen van de verkeersleiders en het vertrouwen in het nieuwe systeem groeit.”
CBTC-experts
Jermaine behoort samen met vier andere collega’s tot de groep key-users. Jermaine: “Wij zijn “de experts” zeg maar op het gebied van CBTC. Wij zijn een vraagbaak voor andere collega’s. Vier jaar geleden zijn enkele collega’s om beurten naar Alstom in Parijs gegaan om het nieuwe systeem te testen en om te oefenen in een simulator. Momenteel zijn wij als key-users bezig om alle collega’s een opfriscursus te geven. Hierbij gebruiken we de verstoringen van vorig jaar als casussen. En ook kijk ik mee op de post en geef tips. Stap voor stap wordt het steeds beter.”