Vanaf eind februari 2021 nemen het het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging stap voor stap in gebruik (foto: Gé Dubbelman)
Leesduur 3 minuten

Stap voor stap: ingebruikname nieuw systeem voor metrobeveiliging

Na ruim een jaar van intensief testen, nemen we vanaf eind februari 2021 het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging in gebruik. Dit doen we stap voor stap. We nemen de tijd om kinderziektes op te sporen, en verkeersleiders en bestuurders als gebruikers meer ervaring op te laten doen, voordat we helemaal overgaan op het nieuwe systeem.

Alleen zondagen, later meer dagen

Sinds eind 2019 is getest met het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, gebeurde dat in de nachtelijke uren buiten de dienstregeling om. Op de Noord/Zuidlijn (lijn 52) rijden de metro’s al onder dit systeem. We nemen nu het systeem op de overige lijnen (50, 51, 53 en 54) in gebruik. Dit betekent dat we op deze lijnen voor het eerst in de dienstregeling gaan rijden met het nieuwe systeem. Dit doen we stap voor stap. We beginnen eind februari en rijden eerst alleen op zondagen met het nieuwe systeem. Dit breiden we geleidelijk uit naar meer dagen. Gaat alles volgens verwachting, dan nemen we het systeem rond de zomer 2021 definitief in gebruik.

Mogelijke verstoringen

Een nieuw, modern systeem betekent behalve nieuwe techniek ook een nieuwe manier van werken voor medewerkers. Daarnaast kunnen kinderziektes de kop opsteken. Het stap voor stap in gebruik nemen, zorgt er ook voor dat we weten met welke kinderziektes we te maken hebben en hoe we hiermee kunnen omgaan. Reizigers zullen in de eerste maanden wel rekening moeten houden met mogelijke verstoringen onderweg. Dit kan variëren van fouten in de reisinformatie, tot het uitvallen van een rit, het tijdelijk uitvallen (van een deel van) een metrolijn of in een heel uitzonderlijk geval het uitvallen van alle metro’s, die dan tijdelijk op stations zullen stilstaan.

Data

Op gvb.nl/metro staan de data waarop we met het nieuwe systeem rijden en wat dit voor onze reizigers betekent. Actuele reisinformatie en mogelijke verstoringen worden op de gebruikelijke manier en via de gebruikelijke GVB reisinformatiekanalen aangegeven. Reizigers kunnen ook een Seintje ontvangen bij actuele verstoringen op hun favoriete lijn(en). Aanmelden hiervoor kan via de GVB app.

Nieuw systeem voor metrobeveiliging

Metro en Tram van de gemeente Amsterdam, GVB en Vervoerregio Amsterdam introduceren een nieuw systeem voor de metroverkeersleiding en metrobeveiliging. Het huidige systeem op het metronetwerk in Amsterdam is namelijk verouderd en wordt daarom vervangen. Amsterdam heeft gekozen voor het nieuwe, toekomstbestendige systeem ‘Communication Based Train Control’ (CBTC) bij leverancier Alstom. Het nieuwe systeem maakt gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee het systeem de metro’s op de voet volgt. Metro’s kunnen zo op korte afstand veilig van elkaar rijden. Het systeem is ook geschikt om metro’s in de toekomst eventueel bestuurderloos te kunnen laten rijden. Lees hier over dit nieuwe systeem voor metrobeveiliging voor Amsterdam.

© GVB april 2024