Leesduur 2 minuten

De Noord/Zuidlijn volgens blinden en slechtzienden

Je weg in het openbaar vervoer vinden terwijl je blind of slechtziend bent kan een lastige opgave zijn. We gingen daarom in april met medewerkers van Metro en Tram (MET), leden van de oogvereniging en cliëntenbelang langs een aantal Noord/Zuidlijnstations en vroegen hen of zij hun weg goed konden vinden.

Afstand perronrand en metro

Bart Weggeman, beleidsmedewerker bij cliëntenbelang heeft wel een aantal bevindingen: “Bij één van de stations is de geleidelijn onderbroken van de ingang van het station naar de lift. Iemand die niet of slecht ziet, kan dan de weg naar de lift niet vinden. Verder viel het ons op dat de afstand tussen het perron en de metro soms uitkomt op 9 cm waar maximaal 88 millimeter is toegestaan. Mensen met een rolstoel kunnen hier dan vast komen te zitten. De nieuwe stations zijn wel erg overzichtelijk. Het lukte iedereen redelijk makkelijk om zich de nieuwe routes eigen te maken.”

Perronrandmarkering

André Guit, omgevingsmanager Noord/Zuidlijn bij Metro & Tram: “Met deze groepen kunnen we goed beoordelen of we met de bouw aan de belangrijkste voorwaarden hebben voldaan. In grote lijnen is dat zo. Er waren kleine verbeterpunten die redelijk makkelijk op te lossen zijn. Er zijn ook wat ingewikkelder bevindingen zoals de wens van de oogvereniging om de perronrandmarkering duidelijker te maken. Deze rand helpt blinden en slechtzienden om duidelijk te maken waar de perronrand eindigt. We gaan alle punten met de stadsergonoom bespreken en kijken welke van deze punten opgelost moeten worden voordat de Noord/Zuidlijn gaat rijden en wat daarna kan.”

Goed aan ons gedacht

Petra Huidink, voorzitter van de commissie Mobiliteit en Toegankelijkheid bij de oogvereniging in Amsterdam: “Het was ontzettend prettig om als één van de eersten een indruk te krijgen van de looproutes op de nieuwe stations. Ik ben zelf blind en nog onbekend op de nieuwe stations. We kwamen erachter dat de braillebordjes niet consequent op dezelfde hoogte waren aangebracht, dat is dan even zoeken. De belangrijkste punten noemden André en Bart al. Er is goed aan ons gedacht, maar er liggen nog wel verbeterpunten.”

© GVB 2019