Leren, leren, leren. Dat is de kern van het proefbedrijf voor de Amstelveenlijn (lijn 25). Op maandag 30 november ging deze generale repetitie van start. En hoewel de hoop vooraf altijd is dat het een glansrijke start wordt na maanden van testen, waren de eerste dagen pittiger dan verwacht en is het alle hens aan dek.
Storingen
Nog zonder reizigers, met gekoppelde nieuwe trams op de vernieuwde lijn de hele dag doorrijden. Precies volgens dienstregeling, non-stop op en neer tussen Westwijk en Zuid. En dat zoveel mogelijk beproeven, vertelde Ronald van der Meer, Implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB, eerder al. “Het was inderdaad niet de gedroomde start”, vertelt Ronald. “Er is natuurlijk al veel getest de afgelopen periode, maar het is toch anders als je een volledige dienstregeling rijdt met de voertuigen, en de infrastructuur van ongeveer 05:00 uur tot 01:00 uur belast wordt. Deze belasting zorgde er gelijk de eerste dagen voor dat we onaangenaam verrast werden door storingen in de infrastructuur. Natuurlijk gaan we die storingen met elkaar oplossen. Maar het is een randvoorwaarde die op orde moet zijn om volgens de frequentie van een volledige dienstregeling te kunnen rijden. Het was en is dus een spannende week.”
Stapje terug, drie vooruit
“Op woensdag hebben we bijvoorbeeld de hele dag vrijgemaakt om uitgebreid te testen. Op zo’n moment maken we met elkaar dus de keuze om het proefbedrijf – rijden in volledige dienstregeling – even los te laten. Eigenlijk doen we dan een stapje terug, maar wel om daarna weer drie stappen vooruit te kunnen. Er wordt keihard gewerkt om de issues op te lossen. Maar feit is: we zijn nog niet goed toegekomen aan wat we allemaal wilden doen en testen tijdens dit proefbedrijf. De komende negen dagen hopen we daar nog flinke slagen mee te maken.”
Versporing
En nog een stukje verder terug in deze week. Gelijk op dag 1 ook een versporing van een tram op de Strawinskylaan… “Ja. Buitengewoon vervelend voor de direct betrokkenen”, knikt Ronald. “Het is gebeurd op een kwetsbaar punt in de baan. Dat is bekend en is onder de aandacht. Natuurlijk loopt het onderzoek naar de oorzaak en zoeken we naar structurele oplossingen. Ondanks dat het allereerst heel vervelend is, heeft het er die avond wel voor gezorgd dat op dag 1 van het proefbedrijf direct de scenario’s voor een dergelijke verstoring doorlopen konden worden. Alles bij elkaar is het hard werken… elke dag een stap vooruit om zonder verstoringen te starten.”
Slagvaardig
Ook Felix Paleari, Projectdirecteur Amstelveenlijn bij Metro en Tram (gemeente Amsterdam), is vanuit zijn rol betrokken bij het proefbedrijf. Hoe heeft hij de afgelopen dagen beleefd? Felix: “Spannend is ook bij mij het eerste woord dat opkomt. Voordat het proefbedrijf begon hebben we alles natuurlijk uitgebreid getest. Je wilt immers alle mogelijke storingen uit kunnen sluiten voor het proefbedrijf begint. Maar het proefbedrijf is niet voor niets. Met alle hens aan dek hebben we ons gericht op het oplossen van de problemen die we tegenkwamen. We hebben met zijn allen ook geleerd elkaar nog beter te vinden om slagvaardig storingen te verhelpen.”
Volle focus
Ondanks de pittige eerste dagen is er toch vertrouwen dat lijn 25 zondag 13 december zo goed mogelijk van start kan gaan. Ronald: “We werken er met elkaar en alle betrokken partijen keihard aan. Dat gaat goed, er zijn korte lijnen en loopt gestroomlijnd. Alle issues zijn direct duidelijk zodra ze voorvallen, waardoor het helder is wat eraan gedaan moet worden om het op te lossen. Iedereen heeft volle focus en is flexibel, dat geeft energie ondanks dat het lange, intensieve dagen zijn. We rijden zo’n twintig uur per dag, maar de tijd tikt natuurlijk door. Dat voelt iedereen. Alles is erop gericht om – met zo min mogelijk kinderziektes – de start van de lijn zo soepel mogelijk te laten verlopen. Iets waar onze reizigers en iedereen die de afgelopen jaren aan de Amstelveenlijn heeft gewerkt, reikhalzend naar uitkijken.”