Illustratie: Rechelle Meyer. Titel: 'Touch of spring'.
Leesduur 2 minuten

Rachelle Meyer: illustrator op het IJ

De ponttrip van de Amerikaanse illustrator Rachelle Meyer begon twee jaar geleden. “Ik was eind 2016 op de Frankfurter Buchmesse en tekende daar de mensen die bij de Wifispots rondhingen. Terugkijkend in Amsterdam realiseerde ik me, hoe homogeen dat internationale gezelschap eruit zag vergeleken met mijn medereizigers op het lokale pontje naar de NDSM. Ik kocht een klein schetsboekje voor 1,50 euro en besloot: hierin leg ik die bijzondere Faces on the Ferry vast. Dat moest wel steeds precies binnen 12 minuten, want zo lang duurde de oversteek”.

“Ik hou van de pont, die is echt van en voor iedereen. Toen ik maanden later door het volle schetsboek bladerde zag ik, dat ik twee seizoenen getekend had. In de winter staat iedereen dik gekleed binnen en in de lente zoeken de meesten buitendeks het zonnetje op. Ik gebruikte ook steeds meer kleur.”

Illustratie in 12 minuten van Rachelle Meyer. Titel: 'Hush'.

Illustratie in 12 minuten van Rachelle Meyer. Titel: ‘Hush’.

Spontaan illustreren

Rachelle kreeg veel positieve reacties op haar Youtube filmpje over het schetsboek. “Het is natuurlijk heel miniatuur, maar ik had nog nooit zo spontaan en vrij gewerkt. Soms keek ik bij de aanlanding al naar interessante personen of ik liep gewoon samen met iedereen het dek op. Sommige mensen lazen zo gefocust een boek of keken zo strak op hun mobieltje, dat ze vanzelf als een tekenmodel de hele vaart in één houding bleven. “

Om deze video te bekijken moet je eerst onze cookies accepteren

Accepteer onze cookies

Tekenen door de seizoenen heen

Rachelle begon een geslaagde crowdfundingsactie om briefkaarten en zeefdrukken te maken in het AGA Lab in Amsterdam en terug te keren naar de pont voor de zomer- en winterperiode. Rachelle: “Ik heb nu een mini-studio in een zeecontainer op de NDSM, dat me doet denken aan Brooklyn NYC van twintig jaar geleden, ruw, energiek en nog niet af. Ik maak nu eigenlijk pleziervaartjes met de pont om al die inspirerende ‘commuters’ te ontmoeten. Uiteindelijk hoop ik als een kleine kunstondernemer mijn werk hier met geïnteresseerde partijen in een expositie te tonen.”

© GVB april 2024