Leesduur 3 minuten

Spoorvervanging Europaboulevard

Op 17 juli beginnen de werkzaamheden aan het tramspoor op de Europaboulevard, vlakbij de RAI.  Jeroen Bon, projectleider bij GVB, vertelt over wat we daar gaan doen en waarom.

Versleten en vervangen

Jeroen: “Het spoor op de Europaboulevard is versleten en moet worden vervangen. Daarnaast vervangen we ook het betonnen onderbed en het asfalt. We hebben dit een aantal jaar uitgesteld omdat we hoopten deze werkzaamheden gelijktijdig met die aan de Zuidasdok uit te voeren. Dit is helaas niet gelukt. We kunnen nu niet langer meer wachten.”

Meer dan 20 jaar

De huidige rails ligt er meer dan 20 jaar en er is veel slijtage in de S-bocht die de rails maakt waar deze de weg kruist. Rails wordt regelmatig geslepen maar op een gegeven moment is het op en moet het worden vervangen. Het project is niet technisch ingewikkeld of vernieuwend maar we bevinden ons natuurlijk wel op een zeer druk verkeerspunt vlakbij de RAI, de Zuidas en de op- en afritten van de Ring-A10. Er zijn veel belanghebbenden. Daarmee overleggen we al meer dan een jaar voordat we beginnen met de werkzaamheden. Om de overlast voor het verkeer te beperken voeren we het project uit in de zomermaanden als het iets rustiger is op de weg.

Impact werkzaamheden

De Europaboulevard richting Amstelveen is straks afgesloten voor verkeer. Daardoor is ook de oprit richting Utrecht niet bereikbaar voor verkeer uit Amsterdam. Wel kan men rechtsaf de oprit richting Schiphol nemen. Andersom kan verkeer vanuit Amstelveen niet de oprit richting Schiphol nemen.

Verkeersstromen fase 1 Europaboulevard

Flink doorwerken

Jeroen: “Omdat de afsluiting van dit verkeerspunt zo’n impact heeft werken we de eerste periode (17 juli t/m 26 juli) 24 uur per dag en zeven dagen in de week. Daarmee zorgen we ervoor dat we na deze 10 dagen de kruising weer vrij kunnen geven voor het verkeer. We werken met verschillende teams waardoor al het spoorwerk in deze periode kan worden afgerond. Daarna werken we verder aan het gedeelte onder het spoorviaduct van station RAI.

Combiband

Op de halte gaan we een speciale combiband toepassen. Deze is ontwikkeld zodat mensen bij de bus en de tram op gelijke hoogte kunnen in- en uitstappen. Hier is door diverse partijen jaren naar toegewerkt. Met de wisselende voertuigen met elk hun verschillende contouren (tram en Bus) was dit best een uitdaging. Afgelopen jaar was er al een compromis bereikt met een halteband van 20cm hoog. Nu hopen we dat deze halte voor beide werelden optimaal wordt, met vlakke uitstap op 24cm hoog. Vanwege de productie en levering van deze nieuwe banden, die iets langer duurt dan gehoopt, zullen we een deel van de banden na de zomervakantie uitwisselen. Maar grotendeels wordt alles in deze uitvoeringsperiode meegenomen. Ook qua uitstraling maken we het halte gebied weer helemaal fris.

Puccini

Voor de inrichting van het Amsterdamse straatbeeld gebruikt de gemeente de ‘Puccinimethode’. Deze stijl, die op veel plekken in de stad wordt toegepast, gaan we hier ook doorvoeren. Dit is meest zichtbaar door mooie grijze tegels en deze combiband. Het gebied van de tramhalte wordt hiermee echt een eenheid met de opgang van station Rai.

Kijk op onze pagina gvb.nl/1757 voor meer informatie over het project en de daarbij behorende omleidingen.

© GVB april 2024